Home / Luchtvaart / Ontslaggolf bij Cathay

Ontslaggolf bij Cathay

Ontslaggolf bij Cathay

Bij het verlieslijdende Cathay Pacific verdwijnen rond de 600 kantoorbanen. Dit bevestigt de airline tegenover Zakenreis op het hoofdkantoor in Hongkong. Onder het grondpersoneel, cabin crew en piloten vallen geen ontslagen.

Cathay zegt ‘afscheid’ te zullen nemen van 190 managers en ongeveer 400 personeelsleden in het ‘back office.’ In totaal werken 30.000 mensen bij het bedrijf. De airline maakte begin dit jaar al weten dat er een grote reorganisatie aan zat te komen.

Cathay is op zich een goed draaiende luchtvaartmaatschappij, maar is nu toch in de problemen gekomen, hoe kan dat? General Manager Product, James Evans, verwijst tijdens een gesprek met Zakenreis in Cathay Pacific City, het hoofdkantoor van de airline nabij Hong Kong International Airport, naar het foutieve hedgingbeleid als een van de oorzaken van de problemen.

Boven de marktprijs
De maatschappij legde zich in langetermijncontracten vast op een olieprijs ruim boven de marktprijs, resulterend in een verlies in de hedging van omgerekend bijna een miljard euro in 2015 en nog eens een miljard in 2016. Vorig jaar leidde dit ook tot het eerste nettoverlies in acht jaar tijd, van 65 miljoen euro. “De hedging had een grote invloed op onze bottomline,” zegt Evans.

De CEO werd begin deze maand vervangen door Rupert Hogg, die het verlies op de hedging-contracten als een van zijn eerste doelen ziet. Maar Hogg ziet op dit moment ‘geen andere keus’ dan te snijden in de kosten, onder meer door te snoeien in de laag met managers. Cathay wil in drie jaar tijd op dezer manier omgerekend 500 miljoen euro besparen.

Een andere factor waar Cathay volgens James Evans mee te maken heeft is de toegenomen concurrentie, vooral uit het Midden-Oosten en China. Dat laatste is ook een vorm van kannibalisme. Air China heeft een belang van 30 procent in Cathay, maar concurreert tegelijkertijd met de eigen dochter. ‘Klassieke airlines’ in de regio met een lange geschiedenis, zoals Cathay (en ook Singapore Airlines) hebben het moeilijk in vergelijking met relatieve nieuwkomers.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….