Home / Luchtvaart / Ontslaggolf bij Cathay

Ontslaggolf bij Cathay

Ontslaggolf bij Cathay

Bij het verlieslijdende Cathay Pacific verdwijnen rond de 600 kantoorbanen. Dit bevestigt de airline tegenover Zakenreis op het hoofdkantoor in Hongkong. Onder het grondpersoneel, cabin crew en piloten vallen geen ontslagen.

Cathay zegt ‘afscheid’ te zullen nemen van 190 managers en ongeveer 400 personeelsleden in het ‘back office.’ In totaal werken 30.000 mensen bij het bedrijf. De airline maakte begin dit jaar al weten dat er een grote reorganisatie aan zat te komen.

Cathay is op zich een goed draaiende luchtvaartmaatschappij, maar is nu toch in de problemen gekomen, hoe kan dat? General Manager Product, James Evans, verwijst tijdens een gesprek met Zakenreis in Cathay Pacific City, het hoofdkantoor van de airline nabij Hong Kong International Airport, naar het foutieve hedgingbeleid als een van de oorzaken van de problemen.

Boven de marktprijs
De maatschappij legde zich in langetermijncontracten vast op een olieprijs ruim boven de marktprijs, resulterend in een verlies in de hedging van omgerekend bijna een miljard euro in 2015 en nog eens een miljard in 2016. Vorig jaar leidde dit ook tot het eerste nettoverlies in acht jaar tijd, van 65 miljoen euro. “De hedging had een grote invloed op onze bottomline,” zegt Evans.

De CEO werd begin deze maand vervangen door Rupert Hogg, die het verlies op de hedging-contracten als een van zijn eerste doelen ziet. Maar Hogg ziet op dit moment ‘geen andere keus’ dan te snijden in de kosten, onder meer door te snoeien in de laag met managers. Cathay wil in drie jaar tijd op dezer manier omgerekend 500 miljoen euro besparen.

Een andere factor waar Cathay volgens James Evans mee te maken heeft is de toegenomen concurrentie, vooral uit het Midden-Oosten en China. Dat laatste is ook een vorm van kannibalisme. Air China heeft een belang van 30 procent in Cathay, maar concurreert tegelijkertijd met de eigen dochter. ‘Klassieke airlines’ in de regio met een lange geschiedenis, zoals Cathay (en ook Singapore Airlines) hebben het moeilijk in vergelijking met relatieve nieuwkomers.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Single European Sky in zicht?

Single European Sky in zicht?

22/09/2020

De Europese Commissie heeft dinsdag een ‘upgrade’ voorgesteld van de Single European Sky. Volgens Brussel dwingt de “scherpe terugval van het luchtverkeer” als gevolg van corona tot een grotere “elasticiteit”…

Lufthansa snijdt nog dieper

Lufthansa snijdt nog dieper

21/09/2020

Lufthansa heeft maandag een veel diepere ingreep in de eigen organisatie aangekondigd, met nóg minder personeel en verdere verkleining van de vloot. De Duitse airline spreekt over een “significante verslechtering”…

Airbus: vliegen op waterstof

Airbus: vliegen op waterstof

21/09/2020

Airbus heeft maandag drie ontwerpen gelanceerd voor zero-emission vliegtuigen met waterstof (H) als energiebron. De fabrikant denkt een manier te kunnen vinden om bestaande technische bezwaren op te lossen. In…

APG is GSA Kenya Airways

APG is GSA Kenya Airways

18/09/2020

APG is de nieuwe GSA voor Kenya Airways in Europa. Dit hebben de twee partijen vrijdag bekendgemaakt. De Keniaanse carrier hervatte onlangs de vluchten naar Amsterdam, maar door corona is…