Singapore Airlines (SIA) biedt vanaf volgende week de mogelijkheid om aan boord online te winkelen. De hiervoor ontwikkelde KrisShop is een e-commerce platform dat de passagier kan openen via het KrisWorld in-flight entertainmentsysteem.
De winkelfunctie zal aanvankelijk alleen beschikbaar zijn op een beperkt aantal Airbus A350-toestellen. Mettertijd wordt het ook beschikbaar op andere vliegtuigtypes. De elektronische winkel telt 4000 producten, van aan SIA gerelateerde hebbedingetjes via parfums en cosmetica tot elektronica en sterkedrank.
“SIA is de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld met een webshop aan boord,” zegt Kian Kramer, Senior Marketing & E-Commerce Executive Benelux, tegen Zakenreis. “We kunnen dus veel meer producten aanbieden omdat we ze niet allemaal aan boord hoeven te hebben. De klant kan een bestelling tijdens bijvoorbeeld de terugvlucht of een andere vlucht geleverd krijgen, of voor thuisbezorging kiezen.”
Connectiviteit
SIA en KrisShop hebben met AirFree, Thales en Panasonic Avionics naar eigen zeggen ‘de eerste air-to-ground’ connectiviteit ontwikkeld, waardoor KrisShop direct verbonden is met het in-flightsysteem en het mogelijk is om zicht te hebben op voorraadbeheer en autorisatie van creditcardbetalingen.
Sinds december 2020 vliegt SIA met de Airbus 350 weer dagelijkse passagiersvluchten van Amsterdam naar Singapore, na een periode waarin voornamelijk vrachtvluchten werden uitgevoerd. Wanneer KrisShop ook vanaf Amsterdam beschikbaar is, kan Kramer niet zeggen. “De kans is groot,” zegt hij, “nu het passagiersverkeer weer langzaam op gang komt. Maar feitelijk is Singapore vooralsnog voor toeristen gesloten, en doorverbindingen naar bijvoorbeeld Indonesië en Australië zijn voor de vrijetijdsreiziger momenteel onmogelijk. Alleen voor ‘essentiële reizen’ zijn de inreisrestricties soepeler.”
Foto © Singapore Airlines

