Mede als gevolg van de corona-crisis is de prijs van ruwe olie de afgelopen tijd gekelderd. Sommige airlines profiteren daarvan, andere niet, zoals Air France-KLM, dat vastzit aan hedgecontracten.
Begin dit jaar kostte de olie (Brent) nog 69 dollar per vat, maandag lag de prijs rond de 33 dollar. De belangrijkste reden: daling van de vraag omdat veel industriële productie en verkeer in de wereld stil liggen. Bovendien hebben twee grote olieproducerende landen: Rusland en Saoedi-Arabië ruzie; om de Russen te stangen pompen de Saoediërs nog meer olie op, waardoor de prijs verder onder druk komt.
Profiteren
Voor de luchtvaart is dit goed nieuws. Terwijl corona een enorme inkomstenderving voor vrijwel alle carriers betekent, kan de brandstofrekening aanzienlijk lager uitvallen. Dat is wel afhankelijk van eerder gesloten overeenkomsten. Sommige maatschappijen sluiten, als de prijs van de olie stijgt, hedgecontracten af, gekoppeld aan een vaste prijs.
Als de olie dan inderdaad duurder wordt, profiteren ze. Maar als het omgekeerde het geval is, betalen ze meer dan de marktprijs. Concurrenten die niet hebben gehedged, zoals veel Amerikaanse carriers, hebben op zo’n moment een comparatief voordeel.
Air France-KLM is een airlinegroep die graag hedged. Volgens het Amerikaanse blad Forbes heeft de Frans-Nederlandse combine 66 procent van de verwachte hoeveelheid brandstof voor 2020 gehedged tegen een tarief van 65 dollar per vat – onder het januari-niveau van 69 dollar. In februari daalde de olieprijs al tot 53 dollar en nu is er nog eens twintig dollar van de prijs afgegaan.
Een miljard
Forbes rekent voor dat Air France-KLM, als de prijs van de olie zo laag blijft, een miljard dollar meer betaalt in 2020 dan wanneer ze niet zou hebben gehedged. De 35 procent brandstof die niet is gehedged levert daarentegen een aanzienlijke besparing op, waardoor de totale rekening voor kerosine in 2020 naar verwachting lager zal zijn.
Pas aan het eind van het jaar valt te zien hoe de fuel bill werkelijk uitvalt voor Air France-KLM. Want de prijs van olie & kerosine kan ook weer stijgen. In 2019 was dat ook het geval en leverde de hedging van Air France-KLM wel degelijk iets op, namelijk een voordeel van 50 miljoen dollar.
Air France-KLM is in Europa overigens niet de grootste hedger. Volgens cijfers van Bloomberg staat Ryanair bovenaan (90 procent hedge), gevolgd door de Lufthansa Group (73 procent) en easyJet (71 procent).

