
Topman Michael O’Leary van Ryanair geeft Air France ‘het advies’ om KLM te verkopen. In een vraaggesprek met de Franse krant Le Journal du Dimanche zei O’Leary afgelopen weekeinde dat de Franse en Nederlandse airlines uit elkaar zijn gegroeid.
“Air France doet niets meer om KLM verder te ontwikkelen. Ze beconcurreren elkaar vaak nog. Daarom zijn de Nederlanders niet tevreden,” antwoordt O’Leary op een vraag van de krant; prijsvechter Ryanair heeft als zodanig niets te maken met Air France-KLM. En O’Leary ‘adviseert’ Air France verder kapitaal uit de Golf aan te trekken, tussen de 20 en 25 procent.
Arabische investeringen in Europese maatschappijen, amper vijf jaar geleden nog verfoeid door veel airlines in Europa, zijn nu gemeengoed geworden. In januari nam Qatar Airways een belang van 9,99 procent in de International Airlines Group (British Airways, Iberia, Vueling) en Etihad heeft aandelen in verscheidene Europese carriers, waaronder Alitalia (49 procent) en airberlin (29,21 procent).

