Home / Luchtvaart / OAG: brandstofprijzen, Chinese reiziger en ebola vormen luchtvaart

OAG: brandstofprijzen, Chinese reiziger en ebola vormen luchtvaart

OAG: brandstofprijzen, Chinese reiziger en ebola vormen luchtvaart

Welke invloeden zullen in 2015 de luchtvaart vormgeven? Volgens OAG zijn dat onder andere de brandstofprijzen en dan niet noodzakelijkerwijs in positieve zin.

John Grant, executive vice president, OAG: “Ofschoon men denkt dat lagere brandstofprijzen goed zijn voor luchtvaartmaatschappijen en hun passagiers, bestaat de mogelijkheid dat deze ontwikkeling wijst op een zwakkere vraag in de mondiale economie. Dan zouden we aan de top van de zakelijke cyclus van de luchtvaart zitten. We beginnen 2015 met een positieve kijk vanwege de branstofprijs, maar als de economische activiteit in de tweede helft van het jaar afremt, is het gedaan met het korte-termijnoptimisme. Dan wordt 2015 een uitdagend jaar voor de luchtvaart.”

In OAG’s 2015 Trends Report staat dat de kerosine 20 procent goedkoper is dan een jaar eerder. De impact daarvan op de brandstofrekening van de luchtvaart is 7 miljard dollar.

 

De Chinese reiziger

Een andere factor die invloed heeft op de luchtvaart volgend jaar, is de Chinese toerist. Door het verdwijnen van vlucht MH370 van Malaysia Airlines en de politieke onrust in Thailand, blijven de Chinezen weg uit de hoek Maleisië/Thailand/Singapore, waar de bezoekersaantallen met 30 procent zijn gedaald. Dat terwijl het aantal internationale passagiers uit China met 19 procent groeide in september 2014. Sinds november 2013 zijn er negentien nieuwe Chinese luchtvaartmaatschappijen van start gegaan. Als de groei van het aantal passagiers 6 procent per jaar bedraagt, verdubbelt de Chinese markt elke twaalf jaar.

 

Ebola en de Afrikaanse luchtvaart

Volgens OAG zijn de vooruitzichten grimmig voor de landen waar ebola is uitgebroken. In januari 2015 is de stoelcapaciteit van en naar Sierre Leone 75 procent lager dan in dezelfde maand van dit jaar. Liberia zit op min 81 procent en Guinee min 39 procent.

In de gehele Afrikaanse regio werd in 2014 groei genoteerd. In tien landen groeide de internationale capaciteit met meer dan 10 procent. Het aantal passagiers uit Afrika groeit met 4,7 procent per jaar, sneller dan het mondiale gemiddelde van 4,1 procent. Met name internationale vluchten tussen China en Afrika zullen toenemen. In 2014 noteerden 28 van de 59 Afrikaanse landen een groei van het aantal Chinese bezoekers van meer dan 60 procent. In 2034 zullen acht van de tien snelst groeiende markten zich in Afrika bevinden.

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….