Home / Luchtvaart / Nu ophef om bonus Ben Smith

Nu ophef om bonus Ben Smith

Nu ophef om bonus Ben Smith

Na de heibel om de bonus voor KLM-topman Elbers ligt diens baas bij Air France-KLM, Ben Smith, onder vuur. Het concern wil de CEO extra betalen voor het binnenhalen van het reddingsplan van de Franse en Nederlandse staat. Ook nu is minister Hoekstra mordicus tegen.

De bonus voor CEO Smith is in normale tijden gekoppeld aan de prestaties van het bedrijf. Bovenop zijn salaris – vorig jaar 900.000 euro – heeft hij recht op variabele beloningen. In 2019 was dit 1,13 miljoen en nog eens ruim 3 ton aan andere vergoedingen.

Verder krijgt hij een lange-termijnbonus van ongeveer twee miljoen per twaalf maanden, die na drie jaar wordt uitgekeerd. Smith trad aan in de zomer van 2018; het bonusplan werd een half jaar later goedgekeurd en zou hem dus medio 2022 zes miljoen euro extra kunnen opleveren.

Al deze cijfers zijn terug te vinden in het 365 pagina’s tellende Universal Registration Document 2019, dat Air France-KLM dinsdag publiceerde.

Bedrijf ligt stil
Maar vrijwel het hele bedrijf ligt momenteel door de corona-crisis stil, zoals de hele internationale luchtvaart. De terugkeer naar normaal zal lang duren. Air France-KLM kan alleen overleven dankzij enorme staatssteun, in de vorm van subsidies op de loonsom voor het personeel in Nederland en Frankrijk en via garanties van beide regeringen voor bankleningen, oplopend tot 10 miljard euro.

Woensdag meldde Reuters dat Parijs en Den Haag het eens zijn geworden over de verdeelsleutel hiervoor. De Franse regering zou voor 90 procent garant willen staan en de Nederlandse regering voor 10 procent. Beide staten zijn tevens aandeelhouders van Air France-KLM, respectievelijk voor 14,3 en 14 procent.

Geen normale bonus Smith
Het ligt voor de hand dat Ben Smith in deze omstandigheden zijn bonus volgens de gebruikelijke criteria geheel zal mislopen. Maar het concern heeft daar iets op bedacht. In een nieuw voorstel, dat volgende maand op de aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM in Parijs (26 mei) op de agenda moet komen, zou de CEO alsnog een extraatje krijgen als hij het reddingsplan van de overheid met succes weet binnen te halen en uit te voeren.

Smith gaf eerder wel al aan een kwart van zijn salaris over 2020 te zullen inleveren. Uit het lijvige document van Air France-KLM valt op te maken dat de hoogte van de bonus in feite niet veranderd, alleen de criteria.

De bonus voor Smith over boekjaar 2020 zou voor 70 procent worden bepaald door ‘het behouden en verwerven’ van kasgelden, lees: het binnenhalen van leningen met staatssteun. De andere dertig procent is gerelateerd aan ‘het tonen van leiderschap’ tijdens deze crisis. Hoe het Frans-Nederlandse concern dit zal bepalen, is niet duidelijk gemaakt.

Het verkrijgen van staatssteun zal overigens niet de verdienste zijn van Smith. Zowel de Franse als Nederlandse regering hebben al gezegd dat ze koste wat kost Air France en KLM in de lucht willen houden. Zonder deze staatsinterventie zou Air France-KLM vrijwel zeker failliet gaan.

KLM door het stof
Vorige week wilde KLM een bonusplan voor de CEO, Pieter Elbers, lanceren. Daarbij ging het om een lange-termijnbonus, ervan uitgaande dat de airline deze crisis op termijn goed doorstaat. Elbers had daarvoor al afgezien van bonussen over 2020.

Minister Wopke Hoekstra reageerde toen meteen en zei dat het geen pas gaf over bonussen te praten op het moment dat KLM en Air France alleen kunnen overleven met hulp van de staat. KLM gaf Hoekstra meteen gelijk: het bonusplan werd subiet ingetrokken en Elbers ging diep door het stof.

Hoekstra stelt zich ook nu stevig op ten aanzien van Smith. “Bonussen zijn in deze tijden van crisis onverstandig en onverenigbaar met de staatssteun die afkomstig is van de belastingbetalers,” zegt de minister donderdag tegen De Telegraaf.

Met andere woorden: als Air France-KLM vasthoudt aan het bonusplan voor Ben Smith wil de Nederlandse regering niet deelnemen aan het reddingsplan. Hoe de Franse regering tegenover de geplande bonus voor Smith staat is nog niet duidelijk.

 

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…

8 november is de dag

8 november is de dag

18/10/2021

De Amerikaanse regering van president Biden heeft de dag bekendgemaakt dat de grenzen weer open zullen gaan voor iedereen die is gevaccineerd: over drie weken vanaf nu. En het lijkt…

Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…