Home / Luchtvaart / Norwegian staat op omvallen

Norwegian staat op omvallen

Norwegian staat op omvallen

Norwegian Air krijgt geen staatssteun meer. Het bedrijf komt daardoor in grote problemen en is mogelijk de eerste grotere airline die door corona omvalt.

Iselin Nybø, de Noorse minister voor handel en industrie namens Venstre, de sociaal-liberale partij, zei maandag dat Norwegian Air Shuttle, zoals het bedrijf voluit heet, geen geld meer zal ontvangen omdat zij dit niet langer als een “gezonde besteding” van belastinggeld ziet.

Norwegian was al vóór de coronacrisis een wankel bedrijf door een hoge schuldenlast. Oslo kwam de afgelopen maanden met omgerekend 1,7 miljard euro over de brug om de airline te redden. Het management zette hiermee schuld om in aandelen. Het bleek de afgelopen weken, met de komst van de tweede virusgolf, niet voldoende om het hoofd boven water te houden. De luchtvaartmaatschappij klopte opnieuw aan bij de centrumrechtse regering, maar heeft dit keer nul op het rekest gekregen.

Hoe lang nog?
Zonder financiële injecties van buitenaf lijkt Norwegian het niet lang meer vol te kunnen houden. Zoals bij alle airlines in Europa is het aantal passagiers sinds maart gekelderd, oplopend tot een terugval van 90 procent. Verbetering van de markt zit er voorlopig niet in, omdat het coronavirus nog in alle hevigheid woedt.

Vorig jaar, toen de luchtvaart nog nergens last van had, vervoerde Norwegian 36 miljoen passagiers, ongeveer even veel als KLM. De maatschappij verwachtte begin dit jaar dat 2020 een ‘recordjaar’ zou worden. Corona maakte alles anders.

Wat geldt voor Norwegian, geldt voor de meeste airlines in Europa: ze overleven op staatssteun, meestal een combinatie van subsidie en leningen tegen zachte voorwaarden. Daarom zijn er tot nu toe ook nog geen luchtvaartmaatschappijen failliet gegaan.

Lufthansa en Air France-KLM ontvangen in Europa de meeste hulp van hun regeringen, maar ook voor hen komt het moment dichterbij dat ze meer ondersteuning nodig hebben. Aan de Duitse respectievelijk Franse en Nederlandse regeringen dan de zware taak hierin toe te stemmen, met meer belastinggeld, of faillissement te accepteren.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nog minder hinder Schiphol

Nog minder hinder Schiphol

05/03/2021

Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland nemen extra stappen tegen geluidshinder, ‘ook nu er minder vliegverkeer is’ en ‘ongeacht de ontwikkeling van de luchtvaart,’ zeggen de twee organisaties. De zestien nieuwe maatregelen…

Omzet Brussels 72 pct lager

Omzet Brussels 72 pct lager

05/03/2021

Brussels Airlines heeft een zwaar jaar achter de rug. Het aantal vervoerde passagiers daalde met 77 procent en de omzet met 72 procent. Er kwam een operationeel verlies van 332…

Vliegverbod UK nu tot 1 april

Vliegverbod UK nu tot 1 april

04/03/2021

Het vliegverbod vanuit het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika en Latijns-Amerika naar Nederland is verlengd met vier weken tot 1 april. Dit schrijft demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan…

Verlies Lufthansa 6,7 miljard

Verlies Lufthansa 6,7 miljard

04/03/2021

De Lufthansa Group heeft over 2020 een nettoverlies geleden van 6,7 miljard euro, als gevolg van de coronacrisis. De Duitse onderneming kromp het personeelsbestand in met een vijfde. De vraag…

IATA: geen vaccinatieplicht

IATA: geen vaccinatieplicht

03/03/2021

Passagiers hoeven wat IATA betreft niet te zijn ingeënt tegen corona om te mogen reizen, maar de organisatie legt de verantwoordelijkheid hiervoor bij overheden. “Als de Europese Unie een vaccinatieplicht…