Home / Luchtvaart / Norwegian staat op omvallen

Norwegian staat op omvallen

Norwegian staat op omvallen

Norwegian Air krijgt geen staatssteun meer. Het bedrijf komt daardoor in grote problemen en is mogelijk de eerste grotere airline die door corona omvalt.

Iselin Nybø, de Noorse minister voor handel en industrie namens Venstre, de sociaal-liberale partij, zei maandag dat Norwegian Air Shuttle, zoals het bedrijf voluit heet, geen geld meer zal ontvangen omdat zij dit niet langer als een “gezonde besteding” van belastinggeld ziet.

Norwegian was al vóór de coronacrisis een wankel bedrijf door een hoge schuldenlast. Oslo kwam de afgelopen maanden met omgerekend 1,7 miljard euro over de brug om de airline te redden. Het management zette hiermee schuld om in aandelen. Het bleek de afgelopen weken, met de komst van de tweede virusgolf, niet voldoende om het hoofd boven water te houden. De luchtvaartmaatschappij klopte opnieuw aan bij de centrumrechtse regering, maar heeft dit keer nul op het rekest gekregen.

Hoe lang nog?
Zonder financiële injecties van buitenaf lijkt Norwegian het niet lang meer vol te kunnen houden. Zoals bij alle airlines in Europa is het aantal passagiers sinds maart gekelderd, oplopend tot een terugval van 90 procent. Verbetering van de markt zit er voorlopig niet in, omdat het coronavirus nog in alle hevigheid woedt.

Vorig jaar, toen de luchtvaart nog nergens last van had, vervoerde Norwegian 36 miljoen passagiers, ongeveer even veel als KLM. De maatschappij verwachtte begin dit jaar dat 2020 een ‘recordjaar’ zou worden. Corona maakte alles anders.

Wat geldt voor Norwegian, geldt voor de meeste airlines in Europa: ze overleven op staatssteun, meestal een combinatie van subsidie en leningen tegen zachte voorwaarden. Daarom zijn er tot nu toe ook nog geen luchtvaartmaatschappijen failliet gegaan.

Lufthansa en Air France-KLM ontvangen in Europa de meeste hulp van hun regeringen, maar ook voor hen komt het moment dichterbij dat ze meer ondersteuning nodig hebben. Aan de Duitse respectievelijk Franse en Nederlandse regeringen dan de zware taak hierin toe te stemmen, met meer belastinggeld, of faillissement te accepteren.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…

8 november is de dag

8 november is de dag

18/10/2021

De Amerikaanse regering van president Biden heeft de dag bekendgemaakt dat de grenzen weer open zullen gaan voor iedereen die is gevaccineerd: over drie weken vanaf nu. En het lijkt…

Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…