Home / Luchtvaart / Norwegian staat op omvallen

Norwegian staat op omvallen

Norwegian staat op omvallen

Norwegian Air krijgt geen staatssteun meer. Het bedrijf komt daardoor in grote problemen en is mogelijk de eerste grotere airline die door corona omvalt.

Iselin Nybø, de Noorse minister voor handel en industrie namens Venstre, de sociaal-liberale partij, zei maandag dat Norwegian Air Shuttle, zoals het bedrijf voluit heet, geen geld meer zal ontvangen omdat zij dit niet langer als een “gezonde besteding” van belastinggeld ziet.

Norwegian was al vóór de coronacrisis een wankel bedrijf door een hoge schuldenlast. Oslo kwam de afgelopen maanden met omgerekend 1,7 miljard euro over de brug om de airline te redden. Het management zette hiermee schuld om in aandelen. Het bleek de afgelopen weken, met de komst van de tweede virusgolf, niet voldoende om het hoofd boven water te houden. De luchtvaartmaatschappij klopte opnieuw aan bij de centrumrechtse regering, maar heeft dit keer nul op het rekest gekregen.

Hoe lang nog?
Zonder financiële injecties van buitenaf lijkt Norwegian het niet lang meer vol te kunnen houden. Zoals bij alle airlines in Europa is het aantal passagiers sinds maart gekelderd, oplopend tot een terugval van 90 procent. Verbetering van de markt zit er voorlopig niet in, omdat het coronavirus nog in alle hevigheid woedt.

Vorig jaar, toen de luchtvaart nog nergens last van had, vervoerde Norwegian 36 miljoen passagiers, ongeveer even veel als KLM. De maatschappij verwachtte begin dit jaar dat 2020 een ‘recordjaar’ zou worden. Corona maakte alles anders.

Wat geldt voor Norwegian, geldt voor de meeste airlines in Europa: ze overleven op staatssteun, meestal een combinatie van subsidie en leningen tegen zachte voorwaarden. Daarom zijn er tot nu toe ook nog geen luchtvaartmaatschappijen failliet gegaan.

Lufthansa en Air France-KLM ontvangen in Europa de meeste hulp van hun regeringen, maar ook voor hen komt het moment dichterbij dat ze meer ondersteuning nodig hebben. Aan de Duitse respectievelijk Franse en Nederlandse regeringen dan de zware taak hierin toe te stemmen, met meer belastinggeld, of faillissement te accepteren.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….