Home / Luchtvaart / Norwegian krimpt in

Norwegian krimpt in

Norwegian krimpt in

Norwegian Air vermindert het aantal routes met de Boeing 737 als onderdeel van een ‘ingrijpende heroverweging’ van haar operatie. Dit is door de airline uit Oslo bekendgemaakt.

Vier Europese bases in Spanje en Italië worden opgeheven, evenals twee in de Verenigde Staten. De Noorse prijsvechter vervoerde vorig jaar 37 miljoen passagiers, een recordaantal, maar dat zegt niets, want vrijwel elke luchtvaartmaatschappij kwam op dat punt hoger uit dan ooit.

De hamvraag is of er ook winst werd geboekt en dat was vrijwel zeker niet het geval. Hoewel Norwegian de financiële resultaten nog niet bekend heeft gemaakt, wijst een verklaring erop dat voor het tweede jaar op rij verlies is geleden. 2018 werd gekarakteriseerd door ‘diepteinvesteringen, sterke concurrentie en hoge olieprijzen,’ zegt de airline die ‘kostenbesparende maatregelen’ heeft genomen om de financiële situatie in 2019 ‘een boost’ te geven. Norwegian wil in twaalf maanden tijd 350 miljoen dollar besparen op de kosten.

Aflossen van schulden
Vlak voor de kerst ontkende Norwegian geruchten dat de airline dichtbij de ondergang zat, omdat ze haar leningen niet meer zou kunnen aflossen. Norwegian groeide de afgelopen tien jaar snel, zowel in aantallen passagiers (van 9 miljoen in 2008 naar 37 miljoen in 2018) als in vloot (40 toestellen in 2008, 163 nu). Voor de financiering van de nieuwe vliegtuigen kreeg de airline voor miljarden dollars aan leningen en het lijkt erop dat het opbrengen van de rente daarvan Norwegian boven het hoofd is gegroeid.

Het belangrijkste probleem dat Norwegian parten speelt is de inzet van Boeing 737’s (van de types 737-800 en MAX 8) op de long haul, naast de Europese operatie. Hoewel deze single aisle toestellen wel het vliegbereik voor de lange afstand hebben, is het aantal zitplaatsen beperkt tot 189. Norwegian biedt in de Boeing 737’s alleen economy class aan.

De airline heeft ook de grotere Boeing 787 Dreamliners in dienst, twintig stuks. Hierin staan 292 (787-8) respectievelijk 344  stoelen (787-9) waaronder een business class sectie (32 en 35 stoelen.) Deze vluchten leveren kennelijk wel winst op, want Norwegian wijzigt de operatie met de Dreamliners niet.

Iran
De airline kampte ook met pech. De introductie van de Boeing 787 MAX 8 vliegtuigen, waarvan er nu zes in dienst zijn, met nog eens 92 in bestelling, verliep door technische problemen bepaald niet vlekkeloos.

Een van deze Boeings was een maand geleden onderweg van Dubai naar Oslo, maar moest door  een technisch mankement een onvoorziene landing maken in Iran. De 189 passagiers konden na veel omwegen verder reizen met een ander toestel, maar de Noorse Boeing  737 MAX staat nog steeds aan de grond in Iran, wachtend op nieuwe onderdelen. Probleem is evenwel dat door de sancties van de Verenigde Staten tegen de islamitische republiek uitvoer van Amerikaanse goederen naar Iran verboden is.

Norwegian heeft nog geen manier gevonden om dit op te lossen en lijdt alleen al op dit toestel een fors verlies per dag.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Extra druk op Zaventem

Extra druk op Zaventem

14/02/2019

Op Brussels Airport (Zaventem) is het vandaag extra druk nadat een nationale staking het vliegverkeer in België gisteren nagenoeg platlegde. Zaventem verwacht zeker tien procent extra passagiers in vergelijking met…