Home / Luchtvaart / Nog nooit boekten Chinese carriers zoveel winst

Nog nooit boekten Chinese carriers zoveel winst

Nog nooit boekten Chinese carriers zoveel winst

De Chinese luchtvaart stevent in 2015 af op een recordwinst van 8,5 miljard dollar voor alle airlines samen. De sector heeft vooralsnog geen last van de tragere groei van de Chinese economie.

De luchtvaart in het volkrijkste land profiteerde – zoals overal ter wereld – van de scherpe daling van de olieprijzen. Veel Chinese maatschappijen konden het zich daardoor permitteren hun ticketprijzen te verlagen en dit joeg de vraag weer aan en daarmee de opbrengsten. Dit jaar vervoeren Chinese carriers samen rond de 440 miljoen passagiers. KLM-partners China Southern en China Eastern zijn de twee grootsten, gevolgd door Air China.

Naar verwachting zal de opkomende middenklasse onder de 1,3 miljard Chinezen de komende jaren de vraag naar tickets blijven opvoeren. Sinds 2010 is het aantal passagiers bij Chinese airlines gegroeid met een gemiddelde van 10,4 procent per jaar, terwijl de vloot in vijf jaar tijd meer dan verdubbelde, van duizend naar 2.600 vliegtuigen. Sinds 2013 kwamen er negen nieuwe maatschappijen bij nadat de luchtvaartautoriteiten CAAC het verbod op het uitgeven van nieuwe licenties na zeven jaar hadden ingetrokken. Voor 2016 staan verscheidene nieuwe airlines op de rol om te beginnen, waaronder Colourful Guizhou Airlines, Hongtu Air en Guilin Air.

Volgens de site Shanghaiist Daily fungeert de luchtvaartsector als bliksemafleider voor de vertraging in de groei van de Chinese economie. Investeren in aandelen van luchtvaartmaatschappijen is ‘hot’ in China.

In 2010 nam de Chinese economie toe met 10,5 procent – dit daalde geleidelijk tot 7,4 procent in 2014. In 2015 is de daling doorgezet en lijkt de groei voor het eerst sinds 1990 onder de 7 procent uitkomen. Voor komend jaar is de geschatte groei ‘nog maar’ 6,5 procent. Economen wijzen er wel op dat de Chinese groei nog altijd ruim boven die van alle andere industrielanden ligt. Bovendien is de economie van de Volksrepubliek nu zo geëxpandeerd dat een toename met dubbele cijfers niet langer realistisch is. In reële termen heeft China na de Verenigde Staten de tweede economie ter wereld, in koopkracht is China de grootste.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM grijpt in om corona

KLM grijpt in om corona

26/02/2020

KLM voert ‘drastische’ bezuinigingsmaatregelen door om de gevolgen van Covid-19, het coronavirus, het hoofd te bieden. Dit heeft financieel directeur Erik Swelheim in een uitgelekte, interne brief laten weten. “Het…

VCK Travel in zee met RPPC

VCK Travel in zee met RPPC

25/02/2020

VCK Travel is deze maand lid geworden van Rotterdam Port Promotion Council (RPPC), het netwerk van havenbedrijven in de Maasstad. VCK is ooit ontstaan vanuit de haven en het reisbedrijf…

Mailbox Transavia gehackt

Mailbox Transavia gehackt

24/02/2020

De mailbox van Transavia is in 2015 gehackt, waardoor de gegevens van 80.000 passagiers in handen van vreemden zijn gekomen. De airline zegt maandag dat de hack pas kort geleden…

Corona doodsteek voor HNA

Corona doodsteek voor HNA

21/02/2020

De Chinese overheid is van plan de verlieslijdende HNA Group te nationaliseren. HNA, met een reeks airlines in portefeuille en belangen in hotels en banken, sukkelde de afgelopen jaren al….

Kleine groei BCD Travel

Kleine groei BCD Travel

20/02/2020

Zakenreisorganisatie BCD Travel is in 2019 licht gegroeid, met een omzetstijging van één procent naar 27,5 miljard dollar, waarvan 10,9 miljard uit de omzet van partners. BCD Travel is onderdeel…