De juridische bemiddelingsbureaus die passagiers bijstaan om een claim in te dienen na vertraging bij luchtvaartmaatschappijen lopen zich warm om passagiers van British Airways diensten te verlenen. Afgelopen weekend werden meer dan 1.000 vluchten beïnvloed door de computerstoring bij British Airways. Volgens data van AirHelp, een van de Nederlandse claimbureaus, loopt dit bedrag wereldwijd op tot ruim 50 miljoen euro. Ook in Nederland was de storing voelbaar en AirHelp schat in dat passagiers die vanuit of naar Nederland vlogen gezamenlijk recht hebben op ruim 700.000 euro aan compensatie.
Het bemiddelingsbureau berekende dit op basis van de standaard’ compensatie die de luchtvaartmaatschappij dient uit te betalen volgens de Europese Verordening 261/2004. Passagiers kunnen hiernaast ook extra gemaakte kosten declareren als accommodatie, vervoer, eten/drinken en alternatieve vluchten.
Hoofd juridische zaken bij AirHelp, Christian Nielsen, adviseert iedere passagier die getroffen is door de computerstoring een claim in te dienen: “British Airways is in deze kwestie aansprakelijk en dient compensatie uit te keren aan de getroffen reizigers. Passagiers die werden beïnvloed door de storing maar reisden met een andere luchtvaartmaatschappij hebben helaas geen recht op de standaard compensatie, maar zij kunnen wel extra gemaakte kosten voor eten, drinken en/of accommodatie terugvragen bij hun maatschappij.”
De hoogte van de compensatie hangt af van verschillende factoren, waaronder de reisafstand. Indien de vlucht meer dan 3.500 km zou moeten afleggen dan loopt de compensatie al gauw op tot 600 euro per passagier. Het bureau verwijst passagiers die willen weten of zij in aanmerking komen voor compensatie naar hun website.

