
Niki Lauda wordt de nieuwe eigenaar van Niki, de airline die hij ooit naar zichzelf vernoemde. De International Airlines Group, vorige maand nog de belangrijkste kanshebber, vist achter het net.
Niki was onderdeel van airberlin, dat vorig jaar failliet ging. IAG leek in december al rond te zijn met de bewindvoerders over een overname, maar om juridische redenen moest het biedingsproces deze maand worden overgedaan.
IAG kwam op 19 januari met een nieuw bod, maar ook voormalig autocoureur Lauda was, net als voorheen, een van de gegadigden De bewindvoerders vonden in de laatste ronde Lauda’s bod beter dan dat van IAG, zodat Niki teruggaat naar de bron.
Lauda Air
Lauda kocht in 2003 het toenmalige Aero Lloyd Austria en vormde dit om tot Niki. In 2011 verkocht hij Niki aan airberlin. Tussen 1979 en 2013 runde Lauda nog een andere airline onder de naam Lauda Air.
Toen airberlin in augustus 2017 na een lange periode van verliezen failliet ging, moest Niki meegaan in de opsplitsing van de failliete boedel en de overgang naar andere airlines.
Lufthansa, dat delen van airberlin overneemt, wilde ook Niki wel inlijven. Ook deze deal was bijna rond, tot de Europese Commissie er een stokje voor stak. Flag carrier Austrian is al in handen van de Lufthansa Group en ‘Brussel’ wilde een monopolie van de groep op de Oostenrijkse markt voorkomen.

