Home / Luchtvaart / Nieuwe vertrekronde bij KLM

Nieuwe vertrekronde bij KLM

Nieuwe vertrekronde bij KLM

KLM heeft maandag een nieuwe vrijwillige vertrekronde geopend, omdat de realiteit “stevig” afwijkt van de verwachtingen. Het bedrijf overleeft de crisis op miljardensubsidies, maar moet in ruil daarvoor bezuinigen. Er moeten nu nog eens 1.500 banen verdwijnen, bovenop de eerder geschrapte 5.000.

KLM ging er de afgelopen tijd vanuit dat de door corona gedecimeerde vraag snel zou herstellen. In de zomer van 2021 zou volgens de prognose nog slechts sprake zijn van 20 procent vraaguitval. Daar is het bedrijf nu op teruggekomen, met nieuwe maatregelen als gevolg.

“De KLM Vrijwillige Vertrekregeling 2020 wordt vanaf maandag 19 oktober opnieuw opengesteld voor specifieke KLM-doelgroepen,” schrijft het bedrijf. “Doel hiervan is om boventalligheid verder te beperken nu de gedetailleerde herstructureringsplannen voor de verschillende divisies bekend zijn. Een hernieuwde openstelling past ook bij de realiteit van een verder verslechterende markt.”

KLM hanteerde afgelopen voorjaar ook al de VRR, om het personeelsbestand te verkleinen. In de zomer ging de airline er nog vanuit dat het toen ingezette herstel van de markt verder zou gaan, maar het omgekeerde blijkt het geval. Door de tweede coronagolf is sinds augustus het aantal vervoerde passagiers weer weggezakt.

Een miljard subsidie
KLM krijgt sinds maart 2020 loonsubsidie via NOW; dit bedrag loopt eind van dit jaar op tot een miljard euro. De regering heeft al aangekondigd dat de subsidieregeling, voor het hele bedrijfsleven, in elk geval doorloopt tot de zomer van 2021. KLM heeft verder leningen van en via de staat ontvangen, ter waarde van nog eens 3,4 miljard euro, tegen zeer zachte voorwaarden. De rente is het Euribor-tarief en dat is momenteel negatief, leners krijgen geld toe.

Minister van Financiën Wopke Hoekstra heeft echter aangegeven dat voor KLM nul procent de grens is. Het bedrijf leent dus gratis en zonder verder risico. Mocht KLM omvallen – en dat is nog steeds denkbaar – dan neemt de staat de schulden over.

Hoekstra heeft in ruil voor het staatsinfuus wel grote ingrepen bij KLM geëist, met name verlaging van de kosten. KLM doet dit door het personeelsbestand in te krimpen en de lonen van de beter-betaalde werknemers te verlagen.

Verslechtering
Eind juli dacht KLM nog dat een krimp van 5.000 arbeidsplaatsen  – op de ongeveer 30.000 – voldoende zou zijn. Veel personeel heeft het bedrijf inmiddels verlaten, op basis van het niet verlengen van tijdelijke contracten, natuurlijk verloop en de VVR. De afgelopen weken bleek dat de airline nog dieper moet snijden. “KLM houdt rekening met een verdere verslechtering, wat uiteindelijk directe invloed zal hebben op de hoeveelheid mensen die nodig is voor KLM in 2021,” zegt het bedrijf, dat nog eens 1.500 banen wil schrappen.

Wat de huidige ‘productie’ (het aantal vervoerde passagiers en de opbrengst per passagierskilometers) is van KLM en haar eigenaar Air France, is onduidelijk. De twee carriers willen sinds april geen vervoerscijfers meer verstrekken. De luchthavens waar ze gebruik van maken doen dat wel. Voor KLM moeten we daarom afgaan op de data die Schiphol levert: in september was het verkeer er 80 procent lager dan in september 2019.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
IATA: Walsh vervangt Juniac

IATA: Walsh vervangt Juniac

23/11/2020

Alexandre de Juniac stapt per 31 maart 2021 op als directeur-generaal van IATA. Willie Walsh is zijn opvolger. De brancheorganisatie van airlines heeft dit maandagavond bekendgemaakt. Een reden voor het…

IATA: wacht niet op vaccins

IATA: wacht niet op vaccins

23/11/2020

Regeringen moeten niet wachten op vaccins tegen corona om het luchtverkeer weer op gang te brengen, maar hun testbeleid zo snel mogelijk optimaliseren. Dit was de belangrijkste boodschap van IATA…

Corona hindert treinpromotie

Corona hindert treinpromotie

22/11/2020

KLM, Schiphol en NS willen verder met hun promotie van de trein voor kortere afstanden, maar in een nieuwe ‘Actieagenda’ staat dat corona de plannen op losse schroeven kan zetten….

Testbewijs wordt verplicht

Testbewijs wordt verplicht

20/11/2020

Het kabinet wil medio december niet-EU-passagiers bij aankomst in Nederland verplichten een recente, negatieve coronatest te laten zien. Dit schrijft vicepremier De Jonge in een brief aan de Tweede Kamer….