Home / Luchtvaart / Nieuwe vertrekronde bij KLM

Nieuwe vertrekronde bij KLM

Nieuwe vertrekronde bij KLM

KLM heeft maandag een nieuwe vrijwillige vertrekronde geopend, omdat de realiteit “stevig” afwijkt van de verwachtingen. Het bedrijf overleeft de crisis op miljardensubsidies, maar moet in ruil daarvoor bezuinigen. Er moeten nu nog eens 1.500 banen verdwijnen, bovenop de eerder geschrapte 5.000.

KLM ging er de afgelopen tijd vanuit dat de door corona gedecimeerde vraag snel zou herstellen. In de zomer van 2021 zou volgens de prognose nog slechts sprake zijn van 20 procent vraaguitval. Daar is het bedrijf nu op teruggekomen, met nieuwe maatregelen als gevolg.

“De KLM Vrijwillige Vertrekregeling 2020 wordt vanaf maandag 19 oktober opnieuw opengesteld voor specifieke KLM-doelgroepen,” schrijft het bedrijf. “Doel hiervan is om boventalligheid verder te beperken nu de gedetailleerde herstructureringsplannen voor de verschillende divisies bekend zijn. Een hernieuwde openstelling past ook bij de realiteit van een verder verslechterende markt.”

KLM hanteerde afgelopen voorjaar ook al de VRR, om het personeelsbestand te verkleinen. In de zomer ging de airline er nog vanuit dat het toen ingezette herstel van de markt verder zou gaan, maar het omgekeerde blijkt het geval. Door de tweede coronagolf is sinds augustus het aantal vervoerde passagiers weer weggezakt.

Een miljard subsidie
KLM krijgt sinds maart 2020 loonsubsidie via NOW; dit bedrag loopt eind van dit jaar op tot een miljard euro. De regering heeft al aangekondigd dat de subsidieregeling, voor het hele bedrijfsleven, in elk geval doorloopt tot de zomer van 2021. KLM heeft verder leningen van en via de staat ontvangen, ter waarde van nog eens 3,4 miljard euro, tegen zeer zachte voorwaarden. De rente is het Euribor-tarief en dat is momenteel negatief, leners krijgen geld toe.

Minister van Financiën Wopke Hoekstra heeft echter aangegeven dat voor KLM nul procent de grens is. Het bedrijf leent dus gratis en zonder verder risico. Mocht KLM omvallen – en dat is nog steeds denkbaar – dan neemt de staat de schulden over.

Hoekstra heeft in ruil voor het staatsinfuus wel grote ingrepen bij KLM geëist, met name verlaging van de kosten. KLM doet dit door het personeelsbestand in te krimpen en de lonen van de beter-betaalde werknemers te verlagen.

Verslechtering
Eind juli dacht KLM nog dat een krimp van 5.000 arbeidsplaatsen  – op de ongeveer 30.000 – voldoende zou zijn. Veel personeel heeft het bedrijf inmiddels verlaten, op basis van het niet verlengen van tijdelijke contracten, natuurlijk verloop en de VVR. De afgelopen weken bleek dat de airline nog dieper moet snijden. “KLM houdt rekening met een verdere verslechtering, wat uiteindelijk directe invloed zal hebben op de hoeveelheid mensen die nodig is voor KLM in 2021,” zegt het bedrijf, dat nog eens 1.500 banen wil schrappen.

Wat de huidige ‘productie’ (het aantal vervoerde passagiers en de opbrengst per passagierskilometers) is van KLM en haar eigenaar Air France, is onduidelijk. De twee carriers willen sinds april geen vervoerscijfers meer verstrekken. De luchthavens waar ze gebruik van maken doen dat wel. Voor KLM moeten we daarom afgaan op de data die Schiphol levert: in september was het verkeer er 80 procent lager dan in september 2019.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…

8 november is de dag

8 november is de dag

18/10/2021

De Amerikaanse regering van president Biden heeft de dag bekendgemaakt dat de grenzen weer open zullen gaan voor iedereen die is gevaccineerd: over drie weken vanaf nu. En het lijkt…

Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…