Home / Luchtvaart / Nieuwe topman AFKL Cargo

Nieuwe topman AFKL Cargo

Nieuwe topman AFKL Cargo

Marcel de Nooijer, hoofd van KLM Cargo en Martinair, is de hoogste baas geworden – Executive Vice President – van Air France-KLM Cargo, de kwijnende en verlieslijdende vrachtpoot van de Frans-Nederlandse combinatie.

De Nooijer (48), werkt sinds 1995 bij KLM en was vanaf 2013 EVP van KLM/Martinair Cargo. Daarvoor bekleedde De Nooijer diverse commerciële functies. Zo was hij Managing Director bij Martinair Holland.

Pieter Elbers, de president-directeur van KLM, toonde zich -uiteraard – ‘blij’ met de benoeming van Marcel de Nooijer. “Door zijn brede KLM-ervaring heb ik er alle vertrouwen in dat hij met zijn vrachtteam in Parijs en Amsterdam en dankzij het sterke AFKL-netwerk, van belly-, combi- en full freighter capaciteit, de kwaliteit van onze dienstverlening in de zeer concurrerende vrachtmarkt verder kan ontwikkelen.”

De Nooijer blijft vooralsnog ook EVP van KLM Cargo en Martinair. “Over de nadere invulling en exacte organisatie als vervolg op de nieuwe rol van De Nooijer binnen de groep zal in januari nadere berichtgeving volgen,” zegt KLM in een verklaring.

Verlies cargo
De vrachtdivisie van Air France-KLM heeft het al jaren moeilijk. Ook in 2016 krimpt het aantal vervoerde tonnen weer. De eerste negen maanden was de teruggang 6,7 procent, in vergelijking met dezelfde periode in 2015. Ook alle andere parameters waren negatief: minder omzet, lagere load factor en aanhoudend operationeel verlies. Enige pluspunt over de eerste negen maanden was dat het verlies iets minder zwaar was: 216 miljoen euro in de min dit jaar en 222 miljoen euro vorig jaar. Maar voor het volle jaar zijn de vooruitzichten opnieuw niet goed.

De vrachtvloot van Air France-KLM (full freighters) is dit jaar verder ingekrompen, een proces dat ook al jaren aan de gang is. Drie MD11’s van Martinair zijn uit dienst genomen. De gezamenlijke vloot bestaat nu nog uit zes freighters: drie Boeing 747-400ERF’s van KLM, één Boeing 747-400BCF van Martinair en twee Boeing 777F’s van Air France.

Martinair, ooit een grote naam in Nederland met vervoer van vracht en passagiers, is nu nagenoeg verdwenen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….