Home / Luchtvaart / Nieuwe rol Michael O’Leary

Nieuwe rol Michael O’Leary

Nieuwe rol Michael O’Leary

Ryanair krijgt een nieuwe CEO als vervanging voor Michael O’Leary die de topman wordt van een nieuwe groepsstructuur. Dit heeft het Ierse bedrijf deze week bekend gemaakt, samen met slechte kwartaalcijfers. Bestaat er een verband?

Ryanair wil de vier airlines die het nu onder haar hoede heeft: Ryanair zelf, Ryanair Sun (in Polen), Ryanair UK en Laudamotion (Oostenrijk) onderbrengen in een holding, een structuur die vergelijkbaar is met de International Airlines Group (IAG) met onder meer British Airways. Michael O’Leary is gevraagd nog ten minste vijf jaar bij het bedrijf te blijven en hij wordt de nieuwe groeps-CEO. De vier airlines krijgehn afzonderlijke CEO’s.

Het lijkt erop dat O’Leary met deze functieverandering door het bedrijf ook uit de wind wordt gehouden. Michael O’Leary staat bekend om zijn grote mond en harde koers ten opzichte van het personeel. De afgelopen jaren keerde dit zich als een boemerang tegen hem. In 2017 leidden grote blunders in de vakantieplanning tot een groot tekort aan inzetbare piloten.

En vorig jaar barstte jarenlange opgekropte onvrede over hun arbeidsvoorwaarden onder het personeel uit in talloze stakingen van zowel piloten als cabin crew. O’Leary moest de vakbonden, die door hem steeds buiten het bedrijf waren gehouden, alsnog toegang geven. De reputatie van Ryanair, die toch al niet zo best was, liep verdere schade op.

Vakbonden
Ryanair heeft haar beleid om alle arbeidsvoorwaarden in Europa via het ongunstige Ierse arbeidsrecht te organiseren inmiddels laten varen en heuse cao’s moeten toestaan, een unicum voor de prijsvechter.

De arbeidsonrust en de grote uitval van vluchten als gevolg daarvan, hadden ook consequenties voor de vervoerscijfers en de financiële resultaten. Ryanair gaf de afgelopen zes maanden twee maal een winstwaarschuwing af.

Deze week bleek dat het derde kwartaal, van oktober tot en met december 2018 (bij Ryanair loopt het boekjaar van 1 april tot en met 31 maart) op een verlies is uitgedraaid van bijna 20 miljoen euro. In het vergelijkbare kwartaal een jaar eerder maakte de Ierse carrier nog een winst van 105 miljoen euro.

In een verklaring wijt O’Leary – mogelijk voor het laatst als CEO – de neergang in de eerste plaats aan de lage ticketprijzen. Dat is merkwaardig, want de ticketprijs was altijd het wapen waarmee Ryanair de concurrentie wist te overtroeven. Maar O’Leary noemt ook de hogere kosten voor personeel en EU261 als redenen. Dat laatste heeft betrekking op de Europese vergoedingsregel. Passagiers hebben bij een lange vertraging of een annulering recht op een vaste vergoeding, die in veel gevallen hoger is dan de oorspronkelijke ticketprijs. Ook bij stakingen hebben passagiers hier recht op. Dit heeft Ryanair veel geld gekost.

In passagiersaantallen groeit Ryanair nog wel, maar lang niet meer zo hard als voorheen. In Q3 stapten er acht procent meer mensen aan boord dan in het vergelijkbare kwartaal een jaar eerder.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM naar Southampton

KLM naar Southampton

15/07/2020

KLM begint vanaf 31 augustus een dagelijkse vlucht tussen Schiphol en Southampton, aan de Engelse zuidkust. KLM zegt dat deze keus in tijden van corona is gemaakt om een ‘veerkrachtig…

Delta somber over herstel

Delta somber over herstel

15/07/2020

Delta Air Lines verwacht geen ‘redelijk’ herstel van de luchtvaart binnen twee jaar. Zakenreizen komen nooit meer op het niveau van 2019, denkt de partner en mede-eigenaar van Air France-KLM….

2.400 KLM’ers vrijwillig weg

2.400 KLM’ers vrijwillig weg

14/07/2020

Bij KLM hebben zich ruim 2.400 werknemers vervoegd voor de vrijwillige vertrekregeling (VVR), die afgelopen zondag sloot. Het bedrijf bekijkt nu of hij zelf ook ‘afscheid’ wil nemen van de…

Fiat uit Brussel aan KLM-hulp

Fiat uit Brussel aan KLM-hulp

13/07/2020

De Europese Commissie heeft maandag het steunpakket aan KLM goedgekeurd en noemt het ‘heel goed’ dat de Nederlandse regering er voorwaarden aan heeft verbonden op het gebied van lonen, bonussen…

Vliegtuig-crèche in Twente

Vliegtuig-crèche in Twente

13/07/2020

Twente Airport profiteert dezer dagen van de coronacrisis door te dienen als opvang voor vliegtuigen die tijdelijk uit de roulatie zijn. Zo heeft Lufthansa er zes Boeing 747-400’s geparkeerd. Vorige…