Home / Luchtvaart / Nieuwe rol Michael O’Leary

Nieuwe rol Michael O’Leary

Nieuwe rol Michael O’Leary

Ryanair krijgt een nieuwe CEO als vervanging voor Michael O’Leary die de topman wordt van een nieuwe groepsstructuur. Dit heeft het Ierse bedrijf deze week bekend gemaakt, samen met slechte kwartaalcijfers. Bestaat er een verband?

Ryanair wil de vier airlines die het nu onder haar hoede heeft: Ryanair zelf, Ryanair Sun (in Polen), Ryanair UK en Laudamotion (Oostenrijk) onderbrengen in een holding, een structuur die vergelijkbaar is met de International Airlines Group (IAG) met onder meer British Airways. Michael O’Leary is gevraagd nog ten minste vijf jaar bij het bedrijf te blijven en hij wordt de nieuwe groeps-CEO. De vier airlines krijgehn afzonderlijke CEO’s.

Het lijkt erop dat O’Leary met deze functieverandering door het bedrijf ook uit de wind wordt gehouden. Michael O’Leary staat bekend om zijn grote mond en harde koers ten opzichte van het personeel. De afgelopen jaren keerde dit zich als een boemerang tegen hem. In 2017 leidden grote blunders in de vakantieplanning tot een groot tekort aan inzetbare piloten.

En vorig jaar barstte jarenlange opgekropte onvrede over hun arbeidsvoorwaarden onder het personeel uit in talloze stakingen van zowel piloten als cabin crew. O’Leary moest de vakbonden, die door hem steeds buiten het bedrijf waren gehouden, alsnog toegang geven. De reputatie van Ryanair, die toch al niet zo best was, liep verdere schade op.

Vakbonden
Ryanair heeft haar beleid om alle arbeidsvoorwaarden in Europa via het ongunstige Ierse arbeidsrecht te organiseren inmiddels laten varen en heuse cao’s moeten toestaan, een unicum voor de prijsvechter.

De arbeidsonrust en de grote uitval van vluchten als gevolg daarvan, hadden ook consequenties voor de vervoerscijfers en de financiële resultaten. Ryanair gaf de afgelopen zes maanden twee maal een winstwaarschuwing af.

Deze week bleek dat het derde kwartaal, van oktober tot en met december 2018 (bij Ryanair loopt het boekjaar van 1 april tot en met 31 maart) op een verlies is uitgedraaid van bijna 20 miljoen euro. In het vergelijkbare kwartaal een jaar eerder maakte de Ierse carrier nog een winst van 105 miljoen euro.

In een verklaring wijt O’Leary – mogelijk voor het laatst als CEO – de neergang in de eerste plaats aan de lage ticketprijzen. Dat is merkwaardig, want de ticketprijs was altijd het wapen waarmee Ryanair de concurrentie wist te overtroeven. Maar O’Leary noemt ook de hogere kosten voor personeel en EU261 als redenen. Dat laatste heeft betrekking op de Europese vergoedingsregel. Passagiers hebben bij een lange vertraging of een annulering recht op een vaste vergoeding, die in veel gevallen hoger is dan de oorspronkelijke ticketprijs. Ook bij stakingen hebben passagiers hier recht op. Dit heeft Ryanair veel geld gekost.

In passagiersaantallen groeit Ryanair nog wel, maar lang niet meer zo hard als voorheen. In Q3 stapten er acht procent meer mensen aan boord dan in het vergelijkbare kwartaal een jaar eerder.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Meer content bij GBT

Meer content bij GBT

23/04/2019

American Express Global Business Travel heeft zijn online programma uitgebreid waardoor bedrijven en zakenreizigers wereldwijd toegang hebben tot meer dan twee miljoen accommodaties. GBT maakt deze extra content beschikbaar via…

Ryanair verliest rechtszaak

Ryanair verliest rechtszaak

23/04/2019

Acht Nederlandse piloten hebben hun rechtszaak tegen Ryanair gewonnen en ontvangen in totaal ruim drie miljoen euro vergoeding. De kantonrechter in Oost-Brabant noemt de opstelling van de Ierse carrier ‘ernstig…

Uitstel A-pier op Schiphol

Uitstel A-pier op Schiphol

19/04/2019

De opening van de nieuwe ‘A-pier’ op Schiphol is met een jaar vertraagd en staat nu gepland voor december 2020. De luchthaven noemt uitgelopen werkzaamheden als reden voor het uitstel….