Home / Luchtvaart / Nieuwe rol Michael O’Leary

Nieuwe rol Michael O’Leary

Nieuwe rol Michael O’Leary

Ryanair krijgt een nieuwe CEO als vervanging voor Michael O’Leary die de topman wordt van een nieuwe groepsstructuur. Dit heeft het Ierse bedrijf deze week bekend gemaakt, samen met slechte kwartaalcijfers. Bestaat er een verband?

Ryanair wil de vier airlines die het nu onder haar hoede heeft: Ryanair zelf, Ryanair Sun (in Polen), Ryanair UK en Laudamotion (Oostenrijk) onderbrengen in een holding, een structuur die vergelijkbaar is met de International Airlines Group (IAG) met onder meer British Airways. Michael O’Leary is gevraagd nog ten minste vijf jaar bij het bedrijf te blijven en hij wordt de nieuwe groeps-CEO. De vier airlines krijgehn afzonderlijke CEO’s.

Het lijkt erop dat O’Leary met deze functieverandering door het bedrijf ook uit de wind wordt gehouden. Michael O’Leary staat bekend om zijn grote mond en harde koers ten opzichte van het personeel. De afgelopen jaren keerde dit zich als een boemerang tegen hem. In 2017 leidden grote blunders in de vakantieplanning tot een groot tekort aan inzetbare piloten.

En vorig jaar barstte jarenlange opgekropte onvrede over hun arbeidsvoorwaarden onder het personeel uit in talloze stakingen van zowel piloten als cabin crew. O’Leary moest de vakbonden, die door hem steeds buiten het bedrijf waren gehouden, alsnog toegang geven. De reputatie van Ryanair, die toch al niet zo best was, liep verdere schade op.

Vakbonden
Ryanair heeft haar beleid om alle arbeidsvoorwaarden in Europa via het ongunstige Ierse arbeidsrecht te organiseren inmiddels laten varen en heuse cao’s moeten toestaan, een unicum voor de prijsvechter.

De arbeidsonrust en de grote uitval van vluchten als gevolg daarvan, hadden ook consequenties voor de vervoerscijfers en de financiële resultaten. Ryanair gaf de afgelopen zes maanden twee maal een winstwaarschuwing af.

Deze week bleek dat het derde kwartaal, van oktober tot en met december 2018 (bij Ryanair loopt het boekjaar van 1 april tot en met 31 maart) op een verlies is uitgedraaid van bijna 20 miljoen euro. In het vergelijkbare kwartaal een jaar eerder maakte de Ierse carrier nog een winst van 105 miljoen euro.

In een verklaring wijt O’Leary – mogelijk voor het laatst als CEO – de neergang in de eerste plaats aan de lage ticketprijzen. Dat is merkwaardig, want de ticketprijs was altijd het wapen waarmee Ryanair de concurrentie wist te overtroeven. Maar O’Leary noemt ook de hogere kosten voor personeel en EU261 als redenen. Dat laatste heeft betrekking op de Europese vergoedingsregel. Passagiers hebben bij een lange vertraging of een annulering recht op een vaste vergoeding, die in veel gevallen hoger is dan de oorspronkelijke ticketprijs. Ook bij stakingen hebben passagiers hier recht op. Dit heeft Ryanair veel geld gekost.

In passagiersaantallen groeit Ryanair nog wel, maar lang niet meer zo hard als voorheen. In Q3 stapten er acht procent meer mensen aan boord dan in het vergelijkbare kwartaal een jaar eerder.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

22/10/2019

FNV Cabine heeft KLM vandaag ‘een laatste kans’ gegeven om met een nieuw cao-voorstel te komen, vóór dinsdag 29 oktober, zo niet dan ‘volgen er acties.’ VNC, de andere bond,…

Qantas van JFK naar Sydney

Qantas van JFK naar Sydney

21/10/2019

Qantas heeft gisteren de eerste ultra-lange testvlucht voltooid tussen New York JFK en Sydney. De Boeing 787-9 Dreamliner deed 19 uur en 16 minuten over de afstand van ruim 16.000…

Het Raffles Hotel heropend

Het Raffles Hotel heropend

21/10/2019

Het Raffles Hotel in Singapore is na een grondige renovatie heropend. Raffles is sinds 2016 onderdeel van Accor en is een van de meest vooraanstaande vijfsterrenhotels ter wereld. Het Raffles,…

Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…