Home / Luchtvaart / Nieuwe Nederlandse airline

Nieuwe Nederlandse airline

Nieuwe Nederlandse airline

Twee ondernemers hebben een Nederlandse airline opgericht onder de naam Silver Flight, gefocust op de zakelijke markt. Voorlopig is er één toestel in gebruik, met acht stoelen.

Initiatiefnemers Sytse Bouwer en Kelly Otte noemen zichzelf ‘groene ondernemers’, omdat de eenmotorige Pilatus PC-12 waarmee ze gaan vliegen de helft minder brandstof zou verbruiken dan vergelijkbare toestellen.

Het liefst zou Silver Flight elektrisch vliegen. “Maar dat is nog niet mogelijk,” zegt mede-oprichter Otte, tevens piloot. “Zodra er een elektrisch toestel wordt goedgekeurd voor commerciële vluchten, voegen wij deze als eerste Nederlandse luchtvaartmaatschappij toe aan onze vloot.”

Voorlopig doel is om stapsgewijs te innoveren totdat duurzaamheid “in de haarvaten van vloot en organisatie.” Otte: “Dat kan variëren van biologische catering aan boord en het afschaffen van werken met papier, tot het gebruik van duurzame brandstof en het maken van hybride vluchten.”

Hij voegt eraan toe: “Wij willen een nieuwe manier van vliegen introduceren. Het kan veel groener en efficiënter. De overgebleven uitstoot van de PC-12 compenseren we voor alle vluchten tot nul. Reizigers krijgen een Cancelation Certificate van de United Nations Framework Convention on Climate Change.”

Zwitsers zakmes
De Pilatus PC-12 van Zwitserse makelij kan opereren vanaf kleine lokale vliegvelden. Het toestel heeft genoeg aan een baan van 700 meter en het maakt niet uit of deze van asfalt, gras, zand of sneeuw is. Door deze veelzijdigheid heeft het vliegtuig ook wel de bijnaam ‘Zwitsers zakmes.’

Silver Flight zegt vluchten aan te bieden die “volledig coronaproof” zijn. Het toestel wordt na elke vlucht “grondig” gereinigd en gedesinfecteerd en alle RIVM-maatregelen om het virus in te dammen en te voorkomen worden “strikt” nageleefd. “Een bijkomend voordeel is dat onze passagiers niet naar drukke luchthavens hoeven met vaak lange wachttijden,” aldus Otte.

Wat kost het? Silver Flight werkt met blokuren: de passagiers betalen per uur. Het laagste tarief dat het bedrijf aanbiedt is 1.450 euro p/u. De klant moet dan wel meteen honderd uur afnemen. Met meerdere personen het vliegtuig delen is voordeliger. Wie bijvoorbeeld van Rotterdam naar Londen wil vliegen, met acht personen, betaalt 800 euro per persoon voor een retour.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….