Home / Luchtvaart / Nieuwe Nederlandse airline

Nieuwe Nederlandse airline

Nieuwe Nederlandse airline

Twee ondernemers hebben een Nederlandse airline opgericht onder de naam Silver Flight, gefocust op de zakelijke markt. Voorlopig is er één toestel in gebruik, met acht stoelen.

Initiatiefnemers Sytse Bouwer en Kelly Otte noemen zichzelf ‘groene ondernemers’, omdat de eenmotorige Pilatus PC-12 waarmee ze gaan vliegen de helft minder brandstof zou verbruiken dan vergelijkbare toestellen.

Het liefst zou Silver Flight elektrisch vliegen. “Maar dat is nog niet mogelijk,” zegt mede-oprichter Otte, tevens piloot. “Zodra er een elektrisch toestel wordt goedgekeurd voor commerciële vluchten, voegen wij deze als eerste Nederlandse luchtvaartmaatschappij toe aan onze vloot.”

Voorlopig doel is om stapsgewijs te innoveren totdat duurzaamheid “in de haarvaten van vloot en organisatie.” Otte: “Dat kan variëren van biologische catering aan boord en het afschaffen van werken met papier, tot het gebruik van duurzame brandstof en het maken van hybride vluchten.”

Hij voegt eraan toe: “Wij willen een nieuwe manier van vliegen introduceren. Het kan veel groener en efficiënter. De overgebleven uitstoot van de PC-12 compenseren we voor alle vluchten tot nul. Reizigers krijgen een Cancelation Certificate van de United Nations Framework Convention on Climate Change.”

Zwitsers zakmes
De Pilatus PC-12 van Zwitserse makelij kan opereren vanaf kleine lokale vliegvelden. Het toestel heeft genoeg aan een baan van 700 meter en het maakt niet uit of deze van asfalt, gras, zand of sneeuw is. Door deze veelzijdigheid heeft het vliegtuig ook wel de bijnaam ‘Zwitsers zakmes.’

Silver Flight zegt vluchten aan te bieden die “volledig coronaproof” zijn. Het toestel wordt na elke vlucht “grondig” gereinigd en gedesinfecteerd en alle RIVM-maatregelen om het virus in te dammen en te voorkomen worden “strikt” nageleefd. “Een bijkomend voordeel is dat onze passagiers niet naar drukke luchthavens hoeven met vaak lange wachttijden,” aldus Otte.

Wat kost het? Silver Flight werkt met blokuren: de passagiers betalen per uur. Het laagste tarief dat het bedrijf aanbiedt is 1.450 euro p/u. De klant moet dan wel meteen honderd uur afnemen. Met meerdere personen het vliegtuig delen is voordeliger. Wie bijvoorbeeld van Rotterdam naar Londen wil vliegen, met acht personen, betaalt 800 euro per persoon voor een retour.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eurostar ‘leeg’ naar Londen

Eurostar ‘leeg’ naar Londen

26/10/2020

Maandagmorgen is de eerste overstapvrije Eurostar van Amsterdam naar Londen gereden. Door corona was de trein zo goed als leeg. Aan weerszijden van het traject moeten reizigers namelijk in quarantaine…

Europa gaat weer op slot

Europa gaat weer op slot

26/10/2020

De tweede coronagolf slaat hard toe in Europa. Veel landen voeren de reisrestricties op. Voor de luchtvaart is dit een doemscenario. Alleen Zweden en Griekenland zijn vanuit Nederland nog vrij…

EasyJet bepleit sneltest

EasyJet bepleit sneltest

26/10/2020

Niet zozeer een vaccin, maar testen die een corona-vrije vlucht garanderen zullen passagiers het vertrouwen geven om weer te gaan vliegen. Dit zegt William Vet van easyJet tijdens een online-event…

Delta weert 460 weigeraars

Delta weert 460 weigeraars

26/10/2020

Delta Air Lines heeft tot nu toe 460 mensen op de eigen ‘no-fly list’ gezet wegens hun weigering een mondkapje te dragen. Terwijl in de VS het aantal nieuwe coronagevallen…

Kan app reiswereld redden?

Kan app reiswereld redden?

23/10/2020

Er is een nieuwe app, CommonPass: een soort gezondheidspas die de wereldwijd gestagneerde luchtvaart en reisbranche weer op gang moeten brengen. Het is een initiatief van de non-profitorganisaties World Economic…

BA somber over de luchtvaart 

BA somber over de luchtvaart 

22/10/2020

De internationale luchtvaart komt volgens de CEO van British Airways mogelijk nooit terug op het niveau van topjaar 2019. BA’s moederbedrijf IAG heeft intussen de capaciteit verder teruggeschroefd na nieuwe…