
Malaysia Airlines komt volgende week met een nieuwe naam. Dit heeft topman Christoph Müller gezegd tegen persbureau Reuters. Hoe MAS gaat heten heeft hij niet gezegd.
De naamswijziging maakt deel uit van een grote reorganisatie die de pas aangetreden Müller aan het doorvoeren is. Er moeten ook ruim 6.000 van de 20.000 banen verdwijnen. MAS verkleint verder de vloot en het netwerk. “Ik ben ingehuurd om dit bedrijf te leiden op commerciële basis,” zei Müller, “en de marge voor fouten is maar heel klein.” Dezer dagen krijgen alle werknemers een brief, waarin staat dat ze zijn ontslagen of mogen blijven. Zij die mogen blijven moeten in sommige gevallen lagere arbeidsvoorwaarden accepteren en krijgen een week om daar ja of nee op te zeggen.
De Maleisische carrier maakt al jaren verlies, een situatie die vorig jaar dramatisch verergerde door de verdwijning van vlucht MH370, met 239 inzittenden (het toestel is nog steeds niet teruggevonden) en het neerschieten van MH17 boven Oost-Oekraïne. Bij die crash kwamen alle 298 inzittenden kwamen om, onder wie 196 Nederlanders. MAS wordt sindsdien, met name in Azië, door veel reizigers gemeden. Christoph Müller is aangetrokken in een poging het tij te keren. Eerder was hij succesvol in het omturnen van de Ierse carrier Aer Lingus.
Wat de vloot betreft bevestigde Müller tegenover Reuters dat twee van de zes A380’s te koop staan, maar hij toonde zich verder voorzichtig in het al te zeer inkrimpen en zei dat hij van alle types vliegtuigen die MAS nu heeft exemplaren wil houden, dus ook de A380. Müller rekende voor dat de kosten bij MAS nu 20 procent hoger liggen dan bij concurrenten als AirAsia. De Duitse topman denkt dat hij drie jaar nodig heeft om de airline weer winstgevend te maken.

