Home / Luchtvaart / Nieuwe milieu-agenda IATA

Nieuwe milieu-agenda IATA

Nieuwe milieu-agenda IATA

IATA neemt het verminderen van de uitstoot van CO2 door vliegtuigen ‘uitermate serieus’, maar benadrukt dat de luchtvaart slechts voor twee procent bijdraagt aan de totale emissie. Dit zei topman Alexandre de Juniac van IATA vandaag op de jaarvergadering in Seoul. “Ik wil het klimaatprobleem niet weg-communiceren. Wij hebben doelen die we moet nastreven.”

De leden van IATA namen vandaag een resolutie aan waarin zij regeringen oproepen CORSIA te implementeren, het programma van de burgerluchtvaartorganisatie ICAO voor compensatie en vermindering van emissies.

Sinds januari zijn airlines begonnen met het registreren van hun emissies, als onderdeel van de lancering van CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation) in 2021. IATA zegt dat het nu aan de afzonderlijke staten is om CORSIA ook daadwerkelijk op te leggen.

Montreal
In september komt ICAO, onderdeel van de Verenigde Naties, bijeen voor haar driejaarlijkse vergadering in Montreal. IATA zegt te hopen dat er tegen die tijd meer nationale toezeggingen om CORSIA toe te passen.

CORSIA zou in eerste instantie moeten neerkomen om een klimaat-neutrale groei van de luchtvaart op het niveau van 2020.

CORSIA heeft twee elementen: de reductie van de uitstoot en compensatie. IATA zegt dat compensatie op verscheidene manieren kan en noemt als voorbeelden: investeren in windenergie, het afvangen van methaan, bosbouw en andere projecten. Airlines kunnen volgens een berekening van IATA 2,5 miljard ton CO2 compenseren tussen 2021 en 2035.

Doel in 2050
IATA keek in Seoul alvast naar haar volgende doelstelling: het reduceren van de emissies in 2050 naar de helft van het niveau uit 2005.

De Juniac zei vandaag dat een dergelijke reductie geen hersenschim is. “De impact per reiziger op het milieu is sinds 1990 ook gehalveerd.” Hij gaf ook aan hoe de branche haar reductiedoelen wil bereiken. “Onze grootste en meest praktische oplossing is duurzame brandstof. Daarmee kunnen we een besparing realiseren van tachtig procent in uitstoot.”

Het probleem is alleen dat er veel te weinig duurzame brandstof beschikbaar is. Het recente initiatief van KLM, om daarom zelf duurzame brandstof te produceren (samen met SkyNRG), werd door IATA uitvoerig geprezen.

Ook nieuwe technologie, met zuiniger motoren en mogelijk andere aandrijvingsbronnen dan vloeibare brandstof, zoals accu’s, zullen leiden tot minder verbruik en dus een lagere uitstoot.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM: acties dreigen om cao

KLM: acties dreigen om cao

21/08/2019

Het overleg tussen de directie van KLM en alle vakbonden over nieuwe cao’s zit muurvast. KLM zegt een ‘verbeterd voorstel’ te hebben gedaan, waar de bonden niet op in willen…

Cathay weer op winst, maar…

Cathay weer op winst, maar…

07/08/2019

Cathay Pacific Airways heeft het eerste halfjaar weer winst gemaakt, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers. Maar de handelsoorlog tussen China en de VS belooft weinig goeds voor het vervolg,…