Home / Luchtvaart / Nieuwe milieu-agenda IATA

Nieuwe milieu-agenda IATA

Nieuwe milieu-agenda IATA

IATA neemt het verminderen van de uitstoot van CO2 door vliegtuigen ‘uitermate serieus’, maar benadrukt dat de luchtvaart slechts voor twee procent bijdraagt aan de totale emissie. Dit zei topman Alexandre de Juniac van IATA vandaag op de jaarvergadering in Seoul. “Ik wil het klimaatprobleem niet weg-communiceren. Wij hebben doelen die we moet nastreven.”

De leden van IATA namen vandaag een resolutie aan waarin zij regeringen oproepen CORSIA te implementeren, het programma van de burgerluchtvaartorganisatie ICAO voor compensatie en vermindering van emissies.

Sinds januari zijn airlines begonnen met het registreren van hun emissies, als onderdeel van de lancering van CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation) in 2021. IATA zegt dat het nu aan de afzonderlijke staten is om CORSIA ook daadwerkelijk op te leggen.

Montreal
In september komt ICAO, onderdeel van de Verenigde Naties, bijeen voor haar driejaarlijkse vergadering in Montreal. IATA zegt te hopen dat er tegen die tijd meer nationale toezeggingen om CORSIA toe te passen.

CORSIA zou in eerste instantie moeten neerkomen om een klimaat-neutrale groei van de luchtvaart op het niveau van 2020.

CORSIA heeft twee elementen: de reductie van de uitstoot en compensatie. IATA zegt dat compensatie op verscheidene manieren kan en noemt als voorbeelden: investeren in windenergie, het afvangen van methaan, bosbouw en andere projecten. Airlines kunnen volgens een berekening van IATA 2,5 miljard ton CO2 compenseren tussen 2021 en 2035.

Doel in 2050
IATA keek in Seoul alvast naar haar volgende doelstelling: het reduceren van de emissies in 2050 naar de helft van het niveau uit 2005.

De Juniac zei vandaag dat een dergelijke reductie geen hersenschim is. “De impact per reiziger op het milieu is sinds 1990 ook gehalveerd.” Hij gaf ook aan hoe de branche haar reductiedoelen wil bereiken. “Onze grootste en meest praktische oplossing is duurzame brandstof. Daarmee kunnen we een besparing realiseren van tachtig procent in uitstoot.”

Het probleem is alleen dat er veel te weinig duurzame brandstof beschikbaar is. Het recente initiatief van KLM, om daarom zelf duurzame brandstof te produceren (samen met SkyNRG), werd door IATA uitvoerig geprezen.

Ook nieuwe technologie, met zuiniger motoren en mogelijk andere aandrijvingsbronnen dan vloeibare brandstof, zoals accu’s, zullen leiden tot minder verbruik en dus een lagere uitstoot.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Hertz in VS en Canada failliet

Hertz in VS en Canada failliet

25/05/2020

Hertz heeft Chapter 11 aangevraagd in de VS en Canada. Dit betekent dat het autoverhuurbedrijf technisch failliet is, maar via reorganisaties kans krijgt op een doorstart. De branches in Europa…

Feel Safe at NH Hotels

Feel Safe at NH Hotels

22/05/2020

De NH Hotel Group is met een plan gekomen dat inspeelt op de ‘nieuwe behoeften’ in tijden van de huidige gezondheidscrisis, onder de noemer Feel Safe at NH. Het bedrijf…

NS verwacht grote neergang

NS verwacht grote neergang

22/05/2020

De corona-crisis zal nog heel lang een ‘negatieve impact’ hebben op NS, zo heeft het bedrijf vrijdag in een online sessie gezegd. NS verwacht 4,7 miljard aan inkomstenderving over een…

Staatsbelang in Lufthansa

Staatsbelang in Lufthansa

21/05/2020

De Duitse staat krijgt een belang van 20 tot 25 procent in de Lufthansa Group, als onderdeel van een reddingsplan, ter waarde van 9 miljard euro. Lufthansa zegt donderdag dat…