
KLM heeft sinds kort een robot die maaltijden samenstelt voor de businessclass. Door corona is het apparaat evenwel nauwelijks nodig. Er wordt slechts “een fractie” van de capaciteit benut, zegt CEO Pieter Elbers.
Het robotsysteem bij KLM Catering Services (KCS) zorgt voor lagere handelingskosten, zegt KLM en dankzij de robot is het “eenvoudiger” om aanpassingen van de maaltijd trays te verwerken. De productiecapaciteit is tweemaal zo hoog in vergelijking met het vorige systeem en komt nu uit op 30.000 stuks per dag.
Pieter Elbers (op de foto, links) was eind vorige week zelf aanwezig om de robot in te wijden. Hij zei bij die gelegenheid dat het plan voor deze innovatie bij de catering van de airline enkele jaren geleden al is uitgewerkt. “De ingebruikname bij KCS vindt nu plaats in een Covid 19 realiteit die we ons niet konden voorstellen toen we dit besluit namen,” aldus de CEO.
Het aantal passagiers bij KLM is door corona sinds maart gedecimeerd tot minder dan een kwart van vorig jaar. En het aantal zakenreizigers is naar verhouding het meest gedaald. KLM heeft van de capaciteit die de robot genereert daarom “maar een fractie” nodig, zei Elbers. Hij voegde eraan toe: “Desondanks ben ik blij dat we deze stap zetten. We moeten immers blijven innoveren en naar de toekomst kijken. Ook, of juist nu.”

