
De eerste Embraer 195-E2 van KLM Cityhopper is donderdag aangekomen op Schiphol. Dit type toestel – zuiniger dan zijn voorgangers – wordt ondanks de coronacrisis per 1 maart opgenomen in de dienstregeling.
De 195-E2 verbruikt volgens een opgave van de Braziliaanse fabrikant 9 procent minder brandstof per vlucht in vergelijking met zijn voorganger, de Embraer E190 en stoot daardoor 31 procent minder CO2 per passagier uit. Ook zou het type 63 procent stiller zijn dan de E190. KLM schaft in totaal 25 Embraer 195-E2’s aan. Dit jaar doen zeven nieuwe vliegtuigen van dit type hun intrede bij KLM Cityhopper; de eerste order hiervoor dateert van juni 2019.
De coronacrisis heeft de luchtvaart al bijna een jaar in een moordende greep, maar KLM maakt sinds de lente van 2020 juist meer gebruik van de vloot en crew van dochtermaatschappij KLM Cityhopper (KLC). De reden is dat de Embraers van KLC de kleinste in de groep zijn en het voor KLM, met de huidige extreem lage vraag naar tickets, daarom het meest kostenefficiënt is deze vliegtuigen in te zetten.
KLC heeft momenteel 17 Embraer 175’s en 32 Embraer 190’s in dienst met respectievelijk 88 en 100 stoelen. Het kleinste toestel van KLM is de Boeing 737-700, met 132 stoelen, waarvan er vijftien in de vloot zijn. Met de 195-E2 komt KLM/KLC op dezelfde stoelcapaciteit per vliegtuig uit als de Boeing 737-700.

