
Het nieuwste en grootste lid van de Boeing 737-MAX-familie heeft het afgelopen weekeinde zijn eerste testvlucht gemaakt. Zijn naam is MAX 10.
Dit gebeurde zeven maanden na het besluit van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA om alle MAX-vliegtuigen weer luchtwaardig te verklaren. Het toestel maakte een tweeënhalf uur durende vlucht boven de staat Washington met vluchtnummer BOE101, de standaard roepnaam voor Boeings testvluchten.
Met deze eerste vlucht is het proces van certificering gestart van het toestel, dat naar verwachting in 2023 zijn eerste lijnvlucht zal uitvoeren. De MAX 10 is Boeings antwoord op de A321neo van Airbus en biedt plaats aan maximaal 204 passagiers. Het heeft stillere en schonere motoren en een lager brandstofverbruik dan de voorgangers.
De MAX 10 verliet in november 2019 al de Boeing-fabriek in Renton, Washington, acht maanden nadat alle MAX-en wereldwijd aan de grond moesten blijven na twee crashes waarbij 346 mensen omkwamen. Boeing heeft inmiddels bijna 500 bestellingen binnen voor de MAX 10, met United Airlines en Virgin Australia als voorlopig grootste klanten.
De Boeing 737, die in 1968 voor het eerst een commerciële vlucht maakte, is nog altijd het best verkochte vliegtuig ter wereld, met meer dan 10.500 geleverde toestellen aan honderden luchtvaartmaatschappijen.
Illustratie © Boeing

