Home / Luchtvaart / Nieuwe bestemmingen KLM

Nieuwe bestemmingen KLM

Nieuwe bestemmingen KLM

KLM voegt komende zomer in één keer zes nieuwe bestemmingen aan haar netwerk toe. De maatschappij wil daarmee vooral op Schiphol Nederlandse reizigers terugwinnen die de afgelopen jaren voor concurrenten als easyJet hebben gekozen.

Dochter KLM Cityhopper vliegt vanaf eind maart naar Genua in Italië, waarmee KLM – na Florence en Turijn afgelopen zomer – nu alle grote steden in Noord-Italië rechtstreeks bedient. KLM sluit niet uit later ook in de rest van Italië uit te breiden.
Met Dresden in het oosten van Duitsland voegt Cityhopper een opkomende zakelijke markt toe. Tegelijkertijd wordt met de elfde Duitse bestemming voor KLM concurrent Lufthansa verder onder druk gezet. Valencia in Spanje, dat door KLM zelf met een Boeing 737-800 zal worden aangevlogen, is vooral vanuit de Nederlandse markt interessant.
Daarnaast worden in Groot-Brittannië, waar KLM nu al de grootste regionale maatschappij is, Southampton en Inverness toegevoegd. Met de Schotse havenstad versterkt KLM, nu al de grootste reispartner van de olie-industrie, haar olienetwerk in de wereld verder.
Er zit ook een nieuwe intercontinentale bestemming in de planning, die later bekend wordt gemaakt.

KLM gaat verder flink investeren in de service aan boord. Zo komen er ook in de Europese businessclass maaltijden van sterrenchefs en wordt in economy weer gewoon een broodje geserveerd. Daarnaast gaat Flying Blue op de schop. Het aantal Europese steden dat vanaf 99 euro beschikbaar is, komt met de uitbreiding op 38 – de helft van het totaal aantal Europese bestemmingen.

Groeisprong
KLM gooit het met de groeisprong over een andere boeg. In het vervolg start de maatschappij nieuwe Europese bestemmingen met één vlucht per dag waar voorheen een nieuwe luchtlijn pas werd gestart als er voldoende markt was voor twee of drie dagelijkse vluchten.
KLM is niet bang daarmee de zakelijke markt te verliezen, omdat dagrandverbindingen minder hoog op de verlanglijst van de zakenreiziger zouden staan als voorheen. De maatschappij zegt toe sneller dan voorheen uit te breiden als een nieuwe bestemming succesvol is. Zo krijgen nieuwelingen Krakau en Turijn komende zomer een frequentieverhoging.
Door de groeisprong zal het Europese netwerk ook sneller zwarte cijfers schrijven. KLM heeft de verliezen op het Europese netwerk de afgelopen jaren als sterk teruggebracht. Door de bezuinigingsakkoorden die dit jaar zijn gesloten met het personeel verwacht de maatschappij snel break-even te zullen draaien, op weg naar een positief resultaat.

Partners
Met een sterk groeiend Europees netwerk maakt de maatschappij zich ook aantrekkelijker voor haar partners, zowel bestaande als nieuwe partijen. Zo breidt KLM haar samenwerking met het Braziliaanse GOL uit en praat het met de Chinese partners China Southern, Xiamen en China Eastern over een uitbreiding van de joint venture.
Daarnaast moet KLM op zoek naar een alternatief voor Malaysia Airlines, dat vorige week onverwacht bekend maakte KLM in te ruilen voor aartsrivaal Emirates. Voor de cruciale overstapverbindingen met Australië en Nieuw Zeeland overweegt KLM nu haar samenwerking met Etihad uit Abu Dhabi en Jet Airways uit India versneld uit te breiden.

Herman Stil
Door: | herman[at]zakenreis.nl
Herman Stil is luchtvaartredacteur bij Het Parool. Hij levert maandelijks een bijdrage aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Accor doet plastic in de ban

Accor doet plastic in de ban

24/01/2020

Accor wil binnen drie jaar alle plastic wegwerpartikelen voor de eigen hotelgasten verbannen en vervangen door duurzaam materiaal. De hotelgroep sluit hiermee aan bij het Global Plastics Initiative van de…

Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…

Tempo: nieuw merk bij Hilton

Tempo: nieuw merk bij Hilton

22/01/2020

Hilton heeft een nieuw merk in de markt gezet onder de naam Tempo. De Amerikaanse keten heeft er niet bij gezegd waar en wanneer het eerste Tempo-hotel open gaat. Hilton…