Het nieuwe Malaysia Airlines Berhad (MAB) heeft van de autoriteiten in Maleisië een Air Operator’s Certificate (AOC) gekregen, een vergunning om te vliegen. De AOC is op 1 september ingegaan.
Aan de goedkeuring om te mogen vliegen gingen maanden van onderzoek vooraf, waarbij onder meer de luchtwaardigheid van de vloot, de staat van het onderhoud en het naleven van regels tegen het licht werden gehouden. Tot en met 31 augustus vloog de Maleisische luchtvaartmaatschappij met de oude AOC onder de naam Malaysia Airlines Systems (MAS).
De airline was vorig jaar twee keer betrokken bij een fatale crash, in beide gevallen met een Boeing 777-200ER. In maart 2014 verdween MH370 met 239 inzittenden – dit toestel is nog steeds niet teruggevonden en vermoedelijk in de Indische Oceaan neergestort. En op 17 juli 2014 werd MH17 boven Oekraïne neergeschoten; alle 298 inzittenden, onder wie 196 Nederlanders kwamen om.
Hoewel geen van beide rampen Malaysia Airlines echt kan worden aangerekend, hadden ze wel een sterk negatief effect op de reputatie van de carrier. MAS stond er bovendien vóór maart 2014 financieel al slecht voor. Onder leiding van een nieuwe CEO, Christoph Müller, is MAS/MAB sinds mei van dit jaar bezig een doorstart te maken. Müller heeft een grote sanering in werking gezet.
Het krijgen van de AOC is hierbij een belangrijke stap voor de airline. De Maleisische minister van transport Datuk Seri Liow Tiong Lai zei de regering in Kuala Lumpur “het nieuwe en verjongde Malaysia Airlines” een warm hart toedraagt. MAB is in handen van Khazanah Nasional, een staatsfonds van de Maleisische regering.

