
British Airways heeft een nieuwe maatschappij opgericht, bestemd voor de short haul, onder de naam BA EuroFlyer die zal opereren vanaf Londen Gatwick.
De CEO van BA, Sean Doyle, zegt in een verklaring aan het personeel dat de plannen voor de nieuwe carrier ‘vergevorderd’ zijn. Er zijn nog onderhandelingen gaande met de vakbonden, maar Doyle verwacht dat deze een goed resultaat zullen opleveren en dan vanaf zomerseizoen 2022 te kunnen vliegen met EuroFlyer.
De naam van de carrier zal waarschijnlijk een formeel-juridische kwestie blijven en komt niet op de toestellen te staan. De vliegtuigen zijn afkomstig van BA zelf en blijven de oude liverage houden. British Airways heeft al een vergelijkbaar product: BA CityFlyer, waarvan de naam ook niet op de romp staat.
Verschil tussen de twee dochtermaatschappijen is dat CityFlyer, opererend vanaf Londen City Airport, zich voornamelijk richt op de zakelijke markt, met een relatief klein toesteltype, de Embraer 190 (98 stoelen), waarvan er 24 in de vloot zitten. BA EuroFlyer moet daarentegen een lowcostcarrier worden die met grotere Airbussen uit de A320/A320neo families gaat vliegen.
De International Airlines Group, waarin BA en Iberia de twee belangrijkste divisies zijn, heeft nog een andere prijsvechter in de stal: Vueling, maar IAG heeft er kennelijk voor gekozen dit merk vooral aan de Spaanse kant te laten blijven opereren.
Photo by Nick Fewings on Unsplash

