Brussels Airlines vervangt zeven van haar tien Airbus A330’s door nieuwe lange-afstandsvliegtuigen van hetzelfde type. Volgens CEO Bernard Gustin is dit het bewijs dat eigenaar Lufthansa vertrouwen heeft in de Belgische dochter.
De toestellen (A330-300’s) komen in de loop van 2018 en 2019 en zullen dan de oudere A330-200’s en A330-300’s vervangen, waarvan de leasetermijn afloopt. Brussels Airlines zegt de afgelopen maanden samen met de Lufthansa Group, waarvan de carrier sinds begin dit jaar volledig deel uit maakt, ‘een diepgaande studie’ te hebben gemaakt naar de vervanging.
De carrier zegt niets over de leeftijd van de A330’s die in de vloot komen, maar het lijkt niet te gaan om geheel nieuwe toestellen uit de fabriek van Airbus, maar geleasede exemplaren.
Brussels is een onderdeel van de divisie Eurowings, maar heeft haar eigen naam behouden. De bestelling van vliegtuigen loopt via Eurowings. ‘De keus viel op de Airbus A330, omdat dit toesteltype zowel commercieel als operationeel gezien de beste is voor ons’, zegt Brussels Airlines. De A330 vliegtuigen zullen uitgerust worden met een volledig vernieuwde cabine in drie reisklassen: Business Class, Economy Privilege en Econony Class.
Brussels Airlines voorziet de nieuwe vliegtuigen allemaal van Rolls Royce Trent 700 motoren; de huidige vloot heeft nog verschillende motortypes. De Trent 700 is geluidsarmer en zuiniger. ‘Voor Brussels Airlines Maintenance & Engineering leidt deze harmonisering en standaardisering tot voordelen, vooral een reductie van de complexiteit,’ zegt de airline.
“Slechts enkele maanden na de complete overname van Brussels Airlines neemt Lufthansa namens Eurowings Group een belangrijke investeringsbeslissing en bevestigt hiermee haar vertrouwen in de duurzame toekomst én ontwikkeling van Brussels Airlines,” aldus CEO Bernard Gustin. “Dit is het grootste investeringsdossier in de 15-jarige geschiedenis van Brussels Airlines.”

