
Het cabinepersoneel van Transavia is in een nieuw ‘jasje’ gestoken, meldt het bedrijf. Voortaan dragen de 1.500 cabinemedewerkers een uniform dat ze zelf mede hebben ontworpen. “We willen fors blijven investeren in onze mensen,” zegt algemeen directeur Mattijs ten Brink. “Deze uniformen passen bij het nieuwe Transavia.”
De ideeën voor het nieuwe uniform zijn tot stand gekomen door middel van ‘crew-sourcing’: het cabinepersoneel en de medewerkers van de sales & services desk konden aangeven wat ze comfortabel vinden werken, waar ze zich goed in voelen en uit welke items de kledinglijn dient te bestaan. Vele ideeën kwamen er binnen in de vorm van moodboards, tekeningen en zelfgemaakte kledingstukken. “Die waren verrassend origineel en zeer goed bruikbaar”, zegt design-consultant Bas van Wayenburg, die met alle binnengekomen suggesties aan de slag is gegaan en ze heeft vertaald naar een draagbaar uniform. Ook hebben medewerkers kunnen stemmen over de hoofdkleuren, de stijl en de verdere uitwerking van de onderdelen van het Transavia-uniform.
Het uniform dat er nu ligt bestaat uit twaalf nieuwe items voor dames en elf voor heren. “De dames beschikken nu over een rok, jurk, pantalon, blouse, T-shirt, vest, jasje, gilet, sjaaltje, riem, overjas en een wintersjaal/omslagdoek”, zegt Van Wayenburg. “Voor de heren is er een pantalon, jasje, gilet, overhemd, riem, stropdas, pochet, overjas, vest en een sjaal.”
Voor Transavia moeten de nieuwe uniformen de volgende stap zijn in de koerswijziging die de luchtvaartmaatschappij eerder dit jaar heeft ingezet. “We willen de best betaalbare en meest toegankelijke luchtvaartmaatschappij van Europa worden. Toonaangevend in hospitality, service en digitale dienstverlening”, aldus commercieel directeur Roy Scheerder. “Onze huisstijl is vernieuwd, de website overzichtelijker geworden en we hebben nieuwe producten en services geïntroduceerd die de positieve beleving van klanten en passagiers vergroot.”

