Home / Luchtvaart / Nieuw testprotocol airlines, KLM blijft long haul vliegen

Nieuw testprotocol airlines, KLM blijft long haul vliegen

Nieuw testprotocol airlines, KLM blijft long haul vliegen

Het RIVM staat een alternatief protocol toe voor airlines, waardoor de crew vanuit ‘onveilige landen’ vlak voor vertrek toch geen sneltest hoeft te ondergaan. KLM spreekt over “constructief overleg” dat heeft geleid tot een oplossing.

Personeel van KLM en andere airlines mag nu vóór vertrek op Schiphol de antigeentest (sneltest) ondergaan en dit gebeurt nog een keer bij terugkeer. “Daarnaast zijn er lokale veiligheidsrichtlijnen op de bestemmingen. De overheid heeft aangegeven dat dit protocol voldoet aan de voorwaarden,” zegt KLM.

Afgelopen donderdag maakte de regering twee besluiten bekend. Ten eerste een vliegverbod uit Groot-Brittannië, Zuid-Afrika en geheel Zuid-Amerika, vanwege de daar aanwezige mutanten van corona, die besmettelijker en mogelijk dodelijker zijn. Dit verbod is zaterdag 23 januari om 00.01 ingegaan. KLM zegt zich hieraan te houden.

Tweede maatregel was een dubbele testverplichting uit andere landen voor alle passagiers, namelijk een PCR-test en een sneltest vlak voor vertrek. Ook de crew zou op een buitenstation voor de terugvlucht naar Nederland een sneltest moeten ondergaan. Die laatste eis stuitte op onoverkomelijke bezwaren van luchtvaartmaatschappijen, KLM voorop. Bij een positief resultaat, die besmetting met corona bij het geteste crewlid zou aantonen, zou het bemanningslid op de locatie moeten achterblijven. Er kon bovendien een logistiek probleem ontstaan, want wat te doen als een piloot positief zou worden getest – wie zou haar of hem op zo’n korte termijn moeten vervangen?

KLM liet daarom meteen op donderdag weten dat de gehele operatie uit landen waar de crew diende te overnachten, zoals de long haul, stil zou worden belegd, omdat het bedrijf geen personeel wilde achterlaten. Van het netwerk zou in dat geval weinig overblijven.

Nog tijdens het Kamerdebat afgelopen donderdag begon het overleg tussen KLM en de autoriteiten om te komen tot een tussenoplossing. Minister Cora van Nieuwenhuizen gaf ook daar voor open te staan, mits het RIVM een en ander zou steunen. Dit alternatief is er nu gekomen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….