Home / Luchtvaart / Nieuw interieur 737’s KLM 

Nieuw interieur 737’s KLM 

Nieuw interieur 737’s KLM 

KLM is begonnen met het ‘volledig vernieuwen’ van de cabines van veertien Boeing 737-800 toestellen, voor zowel business class als economy class. De ombouw was vorig jaar al aangekondigd.

De afdeling E&M (Engineering & Maintenance) voert de  werkzaamheden uit. De ergonomisch ontworpen stoelen zijn lichter dan de eerdere types, waardoor het totale gewicht van het vliegtuig met 700 kilo vermindert. Volgens KLM levert dit per vliegtuig per jaar een besparing op van 58 ton kerosine en een vermindering van 184 ton CO2-uitstoot. De bekleding is gemaakt van grotendeels gerecycled leer.

De veertien Boeing 737-800’s, voor Europese vluchten, krijgen ook wifi aan boord,  waarover KLM afgelopen week al communiceerde. Er zijn ook vier 737’s die om onduidelijke redenen wel wifi, maar geen nieuwe stoelen krijgen. Het eerst vernieuwde toestel is inmiddels in gebruik genomen. In maart volgend jaar moet de hele ombouwoperatie zijn voltooid.

Duurzamer
Boet Kreiken, executive vice president customer experience van KLM, legde eerder aan Zakenreis de details van het project uit. “We hebben nieuwe stoelen voor KLM Europa uitgekozen na een zware tender, zowel in economy als business. Ze zijn veel duurzamer dan hun voorgangers. De 10,5 kilo per stuk betekent dat ze 2,5 kilo lichter zijn, dus op een toestel van 100 stoelen is dat 250 kg. De zitting is gemaakt van e-leather, een vorm van gerecycled leer en leerafval dat normaal gesproken wordt weggegooid. De tafeltjes hebben een slimme rand aan de achterkant waar je een  iPad in kunt zetten.”

Kreiken: “We gaan binnen het vliegtuig differentiëren met het aanbod van stoelen. Vanaf rij twaalf is er geen recline (de rugleuning naar achteren zetten, red.) meer. Uit eigen onderzoek is namelijk gebleken dat veel passagiers zich ergeren aan de stoel voor hen die te veel naar achteren staat. Vooraan in de toestellen blijven nog wel stoelen in economy met recline. Daar is ook een hogere pitch (afstand tussen twee stoelen) en dan kan dat. Passagiers betalen daar wel een hogere prijs voor. De stoelen komen in alle Embraers van KLM Cityhopper en in veertien Boeing 737-800’s van KLM. De business class seats hebben wel een recline en een grotere pitch.”

Foto © KLM

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Schiphol: alles blijft in de tas

Schiphol: alles blijft in de tas

07/05/2021

Passagiers op Schiphol hoeven voortaan nergens meer vloeistoffen en elektronica uit hun handbagage te halen in het veiligheidsfilter. Alle controle vindt nu plaats via CT-scans. Op een deel van Schiphol…

Zaat CFO Air France-KLM

Zaat CFO Air France-KLM

07/05/2021

Steven Zaat wordt per 1 juli de nieuwe financieel directeur van Air France-KLM, als opvolger van Frédéric Gagey. De Nederlander vervult nu nog diezelfde functie bij Air France. Zaat (51)…

Delta, BCD samen in biofuel

Delta, BCD samen in biofuel

06/05/2021

Delta Air Lines en BCD Travel hebben een deal gesloten over het gebruik van biobrandstof voor personeelsreizen. De twee bedrijven zeggen hiermee het belang van duurzaamheid in de luchtvaart te…

Elbers: geen verdere krimp

Elbers: geen verdere krimp

06/05/2021

Het personeelsbestand van KLM zal dit jaar niet verder inkrimpen. Dit heeft CEO Pieter Elbers donderdag gezegd tijdens een persconferentie, per video, naar aanleiding van de kwartaalcijfers van Air France-KLM….

ANVR: willekeur bij steun

ANVR: willekeur bij steun

06/05/2021

De ANVR zegt dat kleine reisagenten moeilijk toegang krijgen tot de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) en constateert “grote verschillen” tussen gemeenten in het toepassen van criteria. De organisatie…