Home / Luchtvaart / Nieuw interieur 737’s KLM 

Nieuw interieur 737’s KLM 

Nieuw interieur 737’s KLM 

KLM is begonnen met het ‘volledig vernieuwen’ van de cabines van veertien Boeing 737-800 toestellen, voor zowel business class als economy class. De ombouw was vorig jaar al aangekondigd.

De afdeling E&M (Engineering & Maintenance) voert de  werkzaamheden uit. De ergonomisch ontworpen stoelen zijn lichter dan de eerdere types, waardoor het totale gewicht van het vliegtuig met 700 kilo vermindert. Volgens KLM levert dit per vliegtuig per jaar een besparing op van 58 ton kerosine en een vermindering van 184 ton CO2-uitstoot. De bekleding is gemaakt van grotendeels gerecycled leer.

De veertien Boeing 737-800’s, voor Europese vluchten, krijgen ook wifi aan boord,  waarover KLM afgelopen week al communiceerde. Er zijn ook vier 737’s die om onduidelijke redenen wel wifi, maar geen nieuwe stoelen krijgen. Het eerst vernieuwde toestel is inmiddels in gebruik genomen. In maart volgend jaar moet de hele ombouwoperatie zijn voltooid.

Duurzamer
Boet Kreiken, executive vice president customer experience van KLM, legde eerder aan Zakenreis de details van het project uit. “We hebben nieuwe stoelen voor KLM Europa uitgekozen na een zware tender, zowel in economy als business. Ze zijn veel duurzamer dan hun voorgangers. De 10,5 kilo per stuk betekent dat ze 2,5 kilo lichter zijn, dus op een toestel van 100 stoelen is dat 250 kg. De zitting is gemaakt van e-leather, een vorm van gerecycled leer en leerafval dat normaal gesproken wordt weggegooid. De tafeltjes hebben een slimme rand aan de achterkant waar je een  iPad in kunt zetten.”

Kreiken: “We gaan binnen het vliegtuig differentiëren met het aanbod van stoelen. Vanaf rij twaalf is er geen recline (de rugleuning naar achteren zetten, red.) meer. Uit eigen onderzoek is namelijk gebleken dat veel passagiers zich ergeren aan de stoel voor hen die te veel naar achteren staat. Vooraan in de toestellen blijven nog wel stoelen in economy met recline. Daar is ook een hogere pitch (afstand tussen twee stoelen) en dan kan dat. Passagiers betalen daar wel een hogere prijs voor. De stoelen komen in alle Embraers van KLM Cityhopper en in veertien Boeing 737-800’s van KLM. De business class seats hebben wel een recline en een grotere pitch.”

Foto © KLM

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM: herstel zal hobbelig zijn

KLM: herstel zal hobbelig zijn

30/07/2021

KLM-topman Pieter Elbers ziet in een online gesprek met de pers, naar aanleiding van de cijfers uit het tweede kwartaal, ‘duidelijke tekenen van herstel.’ Maar hij manoeuvreert behoedzaam: “Als er…

Schiphol zet app f&b door

Schiphol zet app f&b door

30/07/2021

Schiphol heeft deze week een pilot voor het bestellen van eten en drinken via een app omgezet in een permanente functie. Reizigers kunnen hun orders plaatsen en later airside ophalen….

Vliegtuigorders stijgen weer

Vliegtuigorders stijgen weer

30/07/2021

Vliegtuigbouwers Airbus en Boeing zeggen te profiteren van het voorzichtige herstel van de luchtvaartsector, die zware klappen kreeg als gevolg van de coronacrisis. Bedrijven plaatsen weer orders, die ze eerder…

Weer kleine nettowinst Accor

Weer kleine nettowinst Accor

29/07/2021

Accor heeft over het eerste halfjaar ondanks verder omzetverlies een kleine nettowinst geboekt, tegenover megaverlies in H1 van 2020. Het hotelbedrijf reorganiseerde fors en zag daardoor de kosten dalen. Topman…