British Airways plaatst dit jaar niet-verstelbare economy-stoelen in 35 nieuwe vliegtuigen voor kortere vluchten. Sommige passagiers zien het als minder comfortabel, anderen zien het voordeel: geen overlast meer van de stoel vóór hen.
Het gaat om 25 A320neo’s en 10 A321neo’s, nieuwe toestellen die BA dit jaar zal ontvangen, voor de korte en middenafstand, tot een vliegtijd van vier uur. Daarna wil de Britse carrier ook de bestaande vloot voorzien van de dunnere vaste stoelen.
Het levert BA besparingen op: de stoelen zijn goedkoper in aanschaf en onderhoud, terwijl er meer rijen in een vliegtuig passen. De meeste prijsvechters hebben al langere tijd deze niet-verstelbare stoelen. BA lijkt ook in andere opzichten al op low cost carriers. Zo is gratis eten en drinken op de short haul volledig afgeschaft.
De maatschappij zegt dat haar klanten ook iets terugkrijgen voor de veranderingen aan boord, namelijk een lagere ticketprijs. En de vaste stoel zal helpen ‘air rage’ te beteugelen; BA zegt dat menige ruzie aan boord ontstaat door een stoel die (onverwachts) achterover wordt gezet tijdens de vlucht en de ruimte van passagiers in de rij erachter beperkt.

