Home / Luchtvaart / Netwerk KLM op 50 pct, met driekwart minder passagiers

Netwerk KLM op 50 pct, met driekwart minder passagiers

Netwerk KLM op 50 pct, met driekwart minder passagiers

Het KLM-netwerk komt deze herfst uit rond de helft van dat in 2019, met een lagere frequentie op gevlogen routes. Over vervoerscijfers zegt de airline niets. Op basis van data van Schiphol valt af te leiden dat de terugval in aantallen passagiers momenteel zeker 75 procent is.

KLM had in juli juist plannen om het netwerk vanaf het najaar weer uit te breiden, nadat corona in de zomer aan kracht leek in te boeten. Medio augustus werd duidelijk dat het virus nog lang niet weg is: het aantal besmettingen in Europa nam weer sterk toe en als gevolg daarvan ook de reisbeperkingen. “Door de aangepaste reisadviezen voor een groot aantal landen naar ‘oranje’, zoals het Verenigd Koninkrijk, Spanje en delen van Frankrijk, zal de initieel geplande verdere opschaling van KLM’s Europese netwerk in september niet doorgaan,” schrijft het bedrijf.

Grote impact
Vooral de quarantaineregels in de UK hebben “een grote impact” op het netwerk, zegt KLM. Londen was voorheen een van de grootste bestemmingen voor KLM en dat verkeer valt voorlopig grotendeels weg. De luchtvaartmaatschappij schat dat het Europese netwerk in november uitkomt rond de 55 procent, in vergelijking met 2019.

Een verwachting voor het intercontinentale verkeer geeft KLM niet. Wel schrijft ze dat in augustus 80 procent van de bestemmingen werd aangevlogen, met 60 procent capaciteit. “KLM past zich uiteraard aan aan de veranderende omstandigheden, wanneer overheden in verschillende landen nieuwe maatregelen treffen,” schrijft het bedrijf.

‘Netwerk’ en ‘capaciteit’ zeggen op zich niet zoveel. De echt belangrijke getallen zijn de aantallen vervoerde passagiers en de opbrengst, uitgedrukt in RPK’s (revenue passenger kilometers). Over die laatste twee parameters doet KLM sinds april geen mededelingen meer. Om hierachter te komen, moeten we de maandcijfers van Schiphol, het begin- en eindpunt van vrijwel alle KLM-vluchten, extrapoleren.

In augustus daalde het aantal vervoerde passagiers op de luchthaven met 72,8 procent. Een uitsplitsing per airline geeft Schiphol niet. Omdat KLM er verreweg de grootste carrier is, schatten we dat van de 27,2 procent verkeer die overbleef, KLM 25 procentpunt voor haar rekening nam, een teruggang van 75 procent dus. In RPK’s moet de neergang nog groter zijn, want het intercontinentale aantal reizigers daalde in augustus het meeste op Schiphol: – 87,7 procent.

Vracht krimpt minder
Waarom houdt KLM dan een veel groter netwerk en een hogere capaciteit aan dan de vraag naar tickets? Er zijn twee redenen. Het vrachtvervoer is, naar verhouding, wel op peil gebleven. In augustus was de volumedaling op Schiphol 8 procent. Voorheen werd het grootste deel van de goederen vervoerd in het ruim van passagiersvliegtuigen en dat is nu nog steeds zo.

Ook al zitten er in de cabine boven veel minder passagiers, de vracht onder maakt het nog steeds aantrekkelijk om de vluchten uit te voeren. Bovendien bestaat de vloot aan full freighters van KLM (uitgevoerd door dochter Martinair) uit slechts vier toestellen, die niet aan de huidige vraag kunnen voldoen.

De tweede reden is dat de vloot en hun bemanningen ‘in beweging’ moeten blijven. Een vliegtuig is gebouwd om in normale omstandigheden het grootste deel van de tijd in de lucht te verblijven. Zodra dat niet meer kan, moet het toestel aan de grond worden beschermd tegen wear & tear. Op Schiphol zijn daarvoor bij lange na niet voldoende hangars. Daarom kiest KLM ervoor een deel van de vloot actief te houden en zorgt voor afwisseling tussen de afzonderlijke vliegtuigen, zodat ze allemaal aan de beurt komen.

Voor de crews in cockpit en cabine geldt mutatis mutandis hetzelfde. In normale tijden moeten ze de nodige uren maken voor de blijvende geldigheid van brevetten en licenties. Ondanks corona zijn die regels niet veranderd.

Slot waiver
Een derde reden om tegen heug en meug te blijven vliegen, was vóór corona de zogeheten slot-regeling. Vanwege de beperkte capaciteit op luchthavens zoals Schiphol moesten airlines ‘slots’ aanvragen om te mogen opstijgen en landen. Die slots móesten ook worden gebruikt, zo niet dan raakten de airlines ze na verloop van tijd kwijt.

Omdat het luchtverkeer in heel Europa sinds maart is gekelderd, zijn deze slot-restricties even niet meer nodig. De Europese Commissie kwam in het begin van de coronacrisis al met een slot waiver (geen verplichtingen meer) en heeft recentelijk besloten deze te verlengen voor de hele winterdienstregeling 2020/21. KLM is blij met dit besluit, omdat zij naar eigen zeggen daardoor “adequater kan inspelen op de snel veranderende marktomstandigheden.”

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM wil commitment bonden

KLM wil commitment bonden

30/10/2020

KLM heeft de vakbonden ‘dringend’ gevraagd een ‘commitment clausule’ te tekenen waarin ze akkoord gaan met langer durende bezuinigingen dan eerder was afgesproken. Zaterdag 31 oktober zal minister van Financiën…

Spoedoverleg bij KLM

Spoedoverleg bij KLM

30/10/2020

De directie van KLM voert vrijdag spoedoverleg met de bonden, aangezien het ingediende steunplan mogelijk wordt verworpen in Den Haag. KLM moet van de regering dieper snijden in de kosten,…

Megaverlies Air France-KLM 

Megaverlies Air France-KLM 

30/10/2020

Air France-KLM heeft over het derde kwartaal een nettoverlies geleden van bijna 1,7 miljard euro, zo heeft het bedrijf vrijdag voorbeurs bekendgemaakt. Q3 was wel beter dan Q2, maar in…

GBTA koopt ACTE-geheimen

GBTA koopt ACTE-geheimen

29/10/2020

GBTA wil de intellectuele eigendommen van het failliete ACTE, waaronder merknamen, software, knowhow en handelsgeheimen overnemen. Daaronder valt ook de opzet van educatieve sessies die ACTE organiseerde. Op papier komt…