Turkish Airlines heeft een uitstekend boekjaar achter de rug. Uit de cijfers die de Turkse maatschappij deze week publiceerde blijkt dat de nettowinst steeg naar 845 miljoen dollar, tweeënhalf keer zoveel als een jaar eerder.
De omzet steeg 12,6 procent naar 11 miljard dollar en het aantal vervoerde passagiers groeide naar 54,7 miljoen (plus 13,3 procent). Voor 2015 wil Turkish, waarin de staat een belang heeft van 49 procent, verder groeien en zet het 15 procent meer capaciteit in de markt.
Ook de vloot wordt dit jaar uitgebreid, met 32 toestellen naar een totaal van 293. Turkish investeert dit jaar 3,7 miljard dollar in vlootvernieuwing. Over zes jaar mikt de carrier op een vloot van 435 vliegtuigen.
Turkish heeft nog geen besluit genomen over de aanschaf van de Airbus A380. Voorzitter Hamdi Topçu zei woensdag dat de superjumbo “zeker” dit jaar niet zal worden besteld. Maar hij houdt alle opties open: “Wij kunnen elk type toestel in onze vloot opnemen. We voeren onderhandelingen met diverse partijen.” Topçu zei dat Turkish grotere vliegtuigen zoals de A380 of de Boeing 747-8 nodig heeft om zijn ambities waar te kunnen maken.
De maatschappij bevestigde wel in overleg te zijn met Malaysia Airlines (MAS) over het leasen van widebody toestellen van die maatschappij. MAS is in grote financiële problemen, vooral door de twee crashes van afgelopen jaar (MH370 en MH17) waardoor de vraag naar stoelen sterk is gedaald. Het verhuren van vliegtuigen zou de druk voor MAS kunnen verlichten.
Over welke vliegtuigen Turkish en MAS praten heeft Topçu niet bekendgemaakt. MAS heeft zes A380’s, 15 A330’s en 13 Boeing 777’s in de vloot.

