Home / Luchtvaart / Nederlandse regering wil belasting luchtvaart in hele EU

Nederlandse regering wil belasting luchtvaart in hele EU

Nederlandse regering wil belasting luchtvaart in hele EU

De Nederlandse regering heeft het initiatief genomen om de luchtvaart heffingen op te leggen in de hele Europese Unie. In een brief aan de Europese Commissie, die is opgesteld samen met acht andere landen, staat dat de luchtvaart, in vergelijking met ander transport, onvoldoende is belast.

De regering van premier Rutte wil in 2021 zelf een vliegtaks invoeren en heeft eerder gepoogd van de heffingen voor de luchtvaart een Europees agendapunt te maken. Dat is nu gelukt: de ministers van van Financiën uit Duitsland, Frankrijk, Zweden, Italië, België, Luxemburg, Denemarken en Bulgarije steunen hun Nederlandse collega op dit punt.

Vrijgesteld
Aan de vicevoorzitter van de Europese Commissie, Frans Timmermans, is een gezamenlijke brief overhandigd met een voorstel voor het belasten van de luchtvaart in de hele EU. Momenteel bestaan er alleen op beperkte schaal vliegtaksen voor vertrekkende passagiers. Groot-Brittannië, Duitsland, Oostenrijk en Zweden kennen deze heffing. Volgend jaar komt Frankrijk daarbij en in 2021 Nederland. Andere generieke vormen van belasting voor de luchtvaart zijn er niet.

In de brief staat: ‘Vergeleken met andere transportmiddelen is de luchtvaart onvoldoende belast. De sector is vrijgesteld van accijnzen, er wordt geen btw geheven op internationale vluchten, er is geen gecoördineerde belasting op tickets en economische instrumenten om de uitstoot van broeikasgassen te beperken in de luchtvaartsector kunnen versterkt worden.’

De negen lidstaten geven nog niet aan op welke manier de luchtvaart wat hen betreft moet worden belast: vliegtaks, btw op kerosine, btw op tickets of een combinatie. Timmermans heeft toegezegd dat de nieuwe Commissie, die op 1 december aantreedt en waarin hij verantwoordelijk zal zijn voor het klimaat- en milieubeleid, de kwestie meteen zal bekijken.

Heikel punt
In Nederland is het belasten van de luchtvaart lange tijd een heikel punt geweest. De VVD, de partij van premier Rutte, was lange tijd mordicus tegen elke heffing. In 2008 voerde een kabinet van CDA en PvdA een vliegtaks in die maar een jaar standhield.

Intussen zijn de meningen in politiek Den Haag veranderd. In een interview met Zakenreis zei minister Cora van Nieuwenhuizen hier onlangs over: ‘Destijds was het hele klimaat­probleem nog niet zo urgent. Nu is de over­heer­­sen­de mening dat alle sectoren in de samen­leving een steentje moeten bijdragen aan het milieu.’

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…

ADP en Schiphol uit elkaar

ADP en Schiphol uit elkaar

02/12/2021

Aéroports de Paris (ADP) en de Royal Schiphol Group zijn sinds begin deze maand definitief geen partners meer, een breuk die afgelopen zomer al werd aangekondigd. De twee luchthavenbedrijven hadden…

Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…