Home / Luchtvaart / Nationalisatie Alitalia?

Nationalisatie Alitalia?

Nationalisatie Alitalia?

Over een week verloopt de deadline voor overname van Alitalia. Of niet? Bronnen bij de carrier zeggen in Rome tegen Zakenreis dat nieuw uitstel wenselijk is. Intussen koerst de Italiaanse regering af op nationalisatie van de airline, tegen de wil van de Europese Commissie.

Vivi, ama, vola – ‘leef, heb lief, vlieg’ staat er boven de liftdeuren op de begane grond van het hoofdkantoor van Alitalia, bij de Romeinse luchthaven Fiumicino. Het is de bedrijfsslogan, sinds begin dit jaar, van de Italiaanse flag carrier, die het personeel dat omhoog gaat met de lift steeds onder ogen krijgt.

Hoewel de sfeer op de burelen van Alitalia relaxed overkomt, blijft de toekomst onzeker. Aldo Ponticelli, hoofd distributie strategie en sales, zegt dat zijn bedrijf het operationeel goed doet, sinds het vorig jaar mei na een technisch faillissement wordt bestuurd door drie bewindvoerders. Over de financiële situatie kan hij geen mededelingen doen. “Ik weet daar ook niets van, alleen de bewindvoerders hebben daar zicht op.”

Te snel
Wat Ponticelli en andere managers wel kwijt willen is dat de besluitvorming over de airline mogelijk te snel komt. Alitalia is op zoek naar nieuwe aandeelhouders, nadat Etihad haar belang van 49 procent vorig jaar terugtrok. De eerste deadline voor inschrijving, in april 2018, werd verschoven naar 31 oktober, om de vorming van een nieuwe Italiaanse regering af te wachten.

Die regering, bestaande uit populistische partijen trad aan op 1 juni. Het beleid is erop gericht de staatsuitgaven te verhogen en daarmee de staatsschuld verder op te voeren. Voor Alitalia betekent dit dat de regering opnieuw een belang wil nemen in de maatschappij.

Hoe groot dat belang zal worden staat nog niet vast. Vice-premier Luigi Di Maio heeft gezegd dat rond de vijftien procent het minimum is. “Als de Franse regering een aandeel van 14,3 procent in Air France mag hebben, moet dit in Italië ook gelden voor onze airline,” zei hij tegen de Italiaanse pers.

In andere scenario’s is de deelname van de Italiaanse staat veel groter. Zo is er een serieus plan om Alitalia organisatorisch onder te brengen bij spoorwegbedrijf FS (Ferrovie dello Stato), een 100 procent staatsonderneming.

EasyJet
Intussen kunnen andere partijen zich nog steeds in Rome melden als nieuwe investeerders. Eerder gaven easyJet en Lufthansa kenbaar belangstelling te hebben. Ook de naam van Delta Air Lines is genoemd. Omdat hierover nog geen zekerheid bestaat vreest het management bij Alitalia dat er te weinig tijd is, één week nog, om tot goede besluiten te komen.

Het slechtste scenario voor Alitalia – maar zeker niet ondenkbaar- is als e carrier een speelbal wordt in de machtsstrijd tussen de Europese Commissie en de regering Conte.

Brussel stond vorig jaar toe dat de Italiaanse regering een overbruggingskrediet van 900 miljoen euro verstrekte. Die som moet de airline uiterlijk op 15 december terug hebben betaald. Onduidelijk is of Alitalia daartoe in staat is en wat de opbrengsten de afgelopen twaalf maanden zijn geweest.

Dalende lijn
Vast staat wel dat er geen groei is geweest bij Alitalia, in aantallen vervoerde passagiers. Dit getal vertoont al jaren een dalende lijn, van 25 miljoen in 2011 naar 22,6 miljoen in 2016. Vorig jaar waren het weer minder: 21,7 miljoen. En dat terwijl de internationale luchtvaart na de kredietcrisis van 2008-2010 juist sterk in de lift zit. Ter vergelijking: bij KLM stapten in 2011 eveneens 25 miljoen mensen aan boord, maar dit groeide door naar 33 miljoen passagiers vorig jaar.

Wat het krediet betreft: de regels van de EU schrijven voor dat bedrijven in moeilijkheden dit mogen ontvangen van de nationale regeringen, maar het mag geen subsidie zijn. Premier Conte lijkt daar lak aan te hebben, zoals aan veel regels uit Brussel. En vooralsnog steunt een meerderheid van de Italianen hem, want het beleid van de regering is erop gericht meer te doen voor de bevolking, en voor hun nationale airline.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
De Nooijer CEO Transavia

De Nooijer CEO Transavia

14/10/2019

Marcel de Nooijer wordt per 1 januari 2020 de nieuwe CEO van Transavia, zo heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt. De zittende topman, Mattijs ten Brink, is eind september vertrokken. Marcel…

Boete Sabre om Farelogix

Boete Sabre om Farelogix

14/10/2019

Sabre heeft van de Britse marktautoriteit CMA een boete gekregen van 20.000 pond (22.000 euro) vanwege nalatigheid bij de geplande overname van branchegenoot Farelogix. Beide bedrijven zijn Amerikaans, maar opereren…

BCD koopt L37 Creative

BCD koopt L37 Creative

14/10/2019

BCD Meetings & Events (BCD M&E) heeft het Amerikaanse bedrijf L37 Creative overgenomen. L37 is onder meer gespecialiseerd in ‘creative production’ en media content ontwikkeling. Hoeveel BCD, een niet-beursgenoteerde onderneming,…

Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…