Een aantal Nederlandse passagiers heeft drie jaar na dato van Finnair alsnog compensatie gekregen voor een dag vertraging. De airline voerde de aanwezigheid van muizen in het toestel aan, vóór vertrek, als argument, maar de rechtbank in Haarlem heeft dit alsnog verworpen.
Drie familieleden waren op weg van Amsterdam naar Shanghai met een overstap in Helsinki. Het toestel afkomstig uit de Chinese stad kon niet weg vanwege de muizenplaag en Finnair had geen reservevliegtuig achter de hand. Knaagdieren leveren een gevaar op aan boord van vliegtuigen, omdat ze kabels kunnen doorbijten.
Pas na 24 uur was het probleem opgelost en was het toestel weer beschikbaar. Finnair had de passagiers wel onderdak in een hotel gegeven en verzorgde de maaltijden, waartoe elke airline is verplicht overeenkomstig de Europese regelgeving (EU 261). Maar de drie Nederlanders deden ook een beroep op een ander deel van die wet: compensatie van 600 euro per persoon.
Overmacht
Finnair weigerde dit en beriep zich daarbij op overmacht. In EU 261 staat dat airlines niet verplicht zijn te compenseren bij situaties waar zij niet schuldig aan zijn, zoals het weer, politieke onrust et cetera. Technische mankementen daarentegen zijn wel de verantwoordelijkheid van de airline. Was de muis een technisch euvel?
Vlucht-vertraagd.nl bemiddelde in de zaak. Dit claimbedrijf zette er een juridisch team op en stapte naar de rechter. De rechtbank in Haarlem deed deze week uitspraak: Finnair had kunnen voorkomen dat de muizen aan boord van het vliegtuig kwamen, oordeelde de rechter, de claim van de Nederlanders was terecht.
Finnair heeft de uitspraak geaccepteerd en betaalt in totaal 1.800 euro. Voor de Nederlanders gaat daar nog 25 procent vanaf voor de bemiddelingskosten van Vlucht-vertraagd. ‘De reizigers krijgen nu eindelijk, drie jaar later, waar zij recht op hebben. De aanhouder wint,’ zegt Vlucht-vertraagd.nl in een verklaring.

