Home / Luchtvaart / Muis met een staartje

Muis met een staartje

Muis met een staartje

Een aantal Nederlandse passagiers heeft drie jaar na dato van Finnair alsnog compensatie gekregen voor een dag vertraging. De airline voerde de aanwezigheid van muizen in het toestel aan, vóór vertrek, als argument, maar de rechtbank in Haarlem heeft dit alsnog verworpen.

Drie familieleden waren op weg van Amsterdam naar Shanghai met een overstap in Helsinki. Het toestel afkomstig uit de Chinese stad kon niet weg vanwege de muizenplaag en Finnair had geen reservevliegtuig achter de hand. Knaagdieren leveren een gevaar op aan boord van vliegtuigen, omdat ze kabels kunnen doorbijten.

Pas na 24 uur was het probleem opgelost en was het toestel weer beschikbaar. Finnair had de passagiers wel onderdak in een hotel gegeven en verzorgde de maaltijden, waartoe elke airline is verplicht overeenkomstig de Europese regelgeving (EU 261). Maar de drie Nederlanders deden ook een beroep op een ander deel van die wet: compensatie van 600 euro per persoon.

Overmacht
Finnair weigerde dit en beriep zich daarbij op overmacht. In EU 261 staat dat airlines niet verplicht zijn te compenseren bij situaties waar zij niet schuldig aan zijn, zoals het weer, politieke onrust et cetera. Technische mankementen daarentegen zijn wel de verantwoordelijkheid van de airline. Was de muis een technisch euvel?

Vlucht-vertraagd.nl bemiddelde in de zaak. Dit claimbedrijf zette er een juridisch team op en stapte naar de rechter. De rechtbank in Haarlem deed deze week uitspraak: Finnair had kunnen voorkomen dat de muizen aan boord van het vliegtuig kwamen, oordeelde de rechter, de claim van de Nederlanders was terecht.

Finnair heeft de uitspraak geaccepteerd en betaalt in totaal 1.800 euro. Voor de Nederlanders gaat daar nog 25 procent vanaf voor de bemiddelingskosten van Vlucht-vertraagd. ‘De reizigers krijgen nu eindelijk, drie jaar later, waar zij recht op hebben. De aanhouder wint,’ zegt Vlucht-vertraagd.nl in een verklaring.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM grijpt in om corona

KLM grijpt in om corona

26/02/2020

KLM voert ‘drastische’ bezuinigingsmaatregelen door om de gevolgen van Covid-19, het coronavirus, het hoofd te bieden. Dit heeft financieel directeur Erik Swelheim in een uitgelekte, interne brief laten weten. “Het…

VCK Travel in zee met RPPC

VCK Travel in zee met RPPC

25/02/2020

VCK Travel is deze maand lid geworden van Rotterdam Port Promotion Council (RPPC), het netwerk van havenbedrijven in de Maasstad. VCK is ooit ontstaan vanuit de haven en het reisbedrijf…

Mailbox Transavia gehackt

Mailbox Transavia gehackt

24/02/2020

De mailbox van Transavia is in 2015 gehackt, waardoor de gegevens van 80.000 passagiers in handen van vreemden zijn gekomen. De airline zegt maandag dat de hack pas kort geleden…

Corona doodsteek voor HNA

Corona doodsteek voor HNA

21/02/2020

De Chinese overheid is van plan de verlieslijdende HNA Group te nationaliseren. HNA, met een reeks airlines in portefeuille en belangen in hotels en banken, sukkelde de afgelopen jaren al….

Kleine groei BCD Travel

Kleine groei BCD Travel

20/02/2020

Zakenreisorganisatie BCD Travel is in 2019 licht gegroeid, met een omzetstijging van één procent naar 27,5 miljard dollar, waarvan 10,9 miljard uit de omzet van partners. BCD Travel is onderdeel…