Home / Luchtvaart / Muis met een staartje

Muis met een staartje

Muis met een staartje

Een aantal Nederlandse passagiers heeft drie jaar na dato van Finnair alsnog compensatie gekregen voor een dag vertraging. De airline voerde de aanwezigheid van muizen in het toestel aan, vóór vertrek, als argument, maar de rechtbank in Haarlem heeft dit alsnog verworpen.

Drie familieleden waren op weg van Amsterdam naar Shanghai met een overstap in Helsinki. Het toestel afkomstig uit de Chinese stad kon niet weg vanwege de muizenplaag en Finnair had geen reservevliegtuig achter de hand. Knaagdieren leveren een gevaar op aan boord van vliegtuigen, omdat ze kabels kunnen doorbijten.

Pas na 24 uur was het probleem opgelost en was het toestel weer beschikbaar. Finnair had de passagiers wel onderdak in een hotel gegeven en verzorgde de maaltijden, waartoe elke airline is verplicht overeenkomstig de Europese regelgeving (EU 261). Maar de drie Nederlanders deden ook een beroep op een ander deel van die wet: compensatie van 600 euro per persoon.

Overmacht
Finnair weigerde dit en beriep zich daarbij op overmacht. In EU 261 staat dat airlines niet verplicht zijn te compenseren bij situaties waar zij niet schuldig aan zijn, zoals het weer, politieke onrust et cetera. Technische mankementen daarentegen zijn wel de verantwoordelijkheid van de airline. Was de muis een technisch euvel?

Vlucht-vertraagd.nl bemiddelde in de zaak. Dit claimbedrijf zette er een juridisch team op en stapte naar de rechter. De rechtbank in Haarlem deed deze week uitspraak: Finnair had kunnen voorkomen dat de muizen aan boord van het vliegtuig kwamen, oordeelde de rechter, de claim van de Nederlanders was terecht.

Finnair heeft de uitspraak geaccepteerd en betaalt in totaal 1.800 euro. Voor de Nederlanders gaat daar nog 25 procent vanaf voor de bemiddelingskosten van Vlucht-vertraagd. ‘De reizigers krijgen nu eindelijk, drie jaar later, waar zij recht op hebben. De aanhouder wint,’ zegt Vlucht-vertraagd.nl in een verklaring.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….