Een Franse zakencarrier heft haar business class only route tussen Londen en New York op, terwijl British Airways de zakenvluchten vanaf Londen City halveert. Reden: Brexit, het aanstaande vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie.
La Compagnie uit Frankrijk voert sinds 2014 vluchten uit vanaf de zakelijke luchthaven Parijs Le Bourget en vanaf Londen Luton, allebei met bestemming New York Newark. De maatschappij heeft twee vliegtuigen, Boeing 757’s, met 74 stoelen. Het op Luton gestationeerde toestel wordt binnenkort ingezet vanaf Le Bourget en de route opgeheven.
La Compagnie zegt dat de reden voor de aanpassing “het nieuwe economische klimaat” in Europa is “aangezet door Brexit”, het Britse besluit van 23 juni om de Europese Unie te verlaten. Het bedrijf zegt dat de vluchten vanaf Parijs tot nu toe “een groot succes zijn geweest” en kan het extra toestel in de Franse hoofdstad daarom goed gebruiken.
De carrier doet geen mededelingen over de aantallen vervoerde passagiers en de bezettingsgraad. Volgens waarnemers in Londen was de route vanaf Luton geen groot succes voor La Compagnie, onder meer omdat de luchthaven aan de noordkant vooral een basis is voor prijsvechters (easyJet heeft er haar hoofdkantoor) en niet erg aantrekkelijk is voor zakenreizigers. Dat geldt ook voor Newark; zakenreigers naar New York reizen liever naar JFK. Brexit zou daarom een goed excuus kunnen zijn om ermee op te houden.
Maar het besluit van British Airways om eveneens de zakenvluchten naar New York te beperken wijst wel op een Brexit-effect. BA vliegt sinds 2009 tweemaal daags vanaf ‘City’ naar New York JFK, met een Airbus A318, met alleen business class: 32 flat bed stoelen.
De carrier zegt dat de vraag van zakenreizigers op de route recentelijk is gedaald – zonder een reden te geven, maar Brexit ligt voor de hand – en brengt de frequentie daarom met ingang van het winterseizoen terug van twee naar een per dag. De vluchtuitvoering van BA vanaf Heathrow en Gatwick naar New York blijven vooralsnog onveranderd.

