Home / Luchtvaart / Minder zakelijke vluchten tussen Londen en New York

Minder zakelijke vluchten tussen Londen en New York

Minder zakelijke vluchten tussen Londen en New York

Een Franse zakencarrier heft haar business class only route tussen Londen en New York op, terwijl British Airways de zakenvluchten vanaf Londen City halveert. Reden: Brexit, het aanstaande vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie.

La Compagnie uit Frankrijk voert sinds 2014 vluchten uit vanaf de zakelijke luchthaven Parijs Le Bourget en vanaf Londen Luton, allebei met bestemming New York Newark. De maatschappij heeft twee vliegtuigen, Boeing 757’s, met 74 stoelen. Het op Luton gestationeerde toestel wordt binnenkort ingezet vanaf Le Bourget en de route opgeheven.

La Compagnie zegt dat de reden voor de aanpassing “het nieuwe economische klimaat” in Europa is “aangezet door Brexit”, het Britse besluit van 23 juni om de Europese Unie te verlaten. Het bedrijf zegt dat de vluchten vanaf Parijs tot nu toe “een groot succes zijn geweest” en kan het extra toestel in de Franse hoofdstad daarom goed gebruiken.

De carrier doet geen mededelingen over de aantallen vervoerde passagiers en de bezettingsgraad. Volgens waarnemers in Londen was de route vanaf Luton geen groot succes voor La Compagnie, onder meer omdat de luchthaven aan de noordkant vooral een basis is voor prijsvechters (easyJet heeft er haar hoofdkantoor) en niet erg aantrekkelijk is voor zakenreizigers. Dat geldt ook voor Newark; zakenreigers naar New York reizen liever naar JFK. Brexit zou daarom een goed excuus kunnen zijn om ermee op te houden.

Maar het besluit van British Airways om eveneens de zakenvluchten naar New York te beperken wijst wel op een Brexit-effect. BA vliegt sinds 2009 tweemaal daags vanaf ‘City’ naar New York JFK, met een Airbus A318, met alleen business class: 32 flat bed stoelen.

De carrier zegt dat de vraag van zakenreizigers op de route recentelijk is gedaald – zonder een reden te geven, maar Brexit ligt voor de hand – en brengt de frequentie daarom met ingang van het winterseizoen terug van twee naar een per dag. De vluchtuitvoering van BA vanaf Heathrow en Gatwick naar New York blijven vooralsnog onveranderd.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Europese luchttaxi op komst

Europese luchttaxi op komst

22/01/2021

Een Europees programma rond drones wil vanaf volgend jaar proeven doen met vliegende taxi’s, zonder piloot. Nederland is betrokken bij het project, dat “een veilige integratie van drones in een…

Sneltest UK ook op Eurostar

Sneltest UK ook op Eurostar

22/01/2021

Reizigers die vanaf zaterdag per Eurostar vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland willen, moeten voordat ze op de trein stappen een sneltest ondergaan. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van…

Minister negeert bede KLM

Minister negeert bede KLM

21/01/2021

Voor KLM-crew wordt vooralsnog geen uitzondering gemaakt bij de verplichte sneltest die vanaf 23 januari ingaat. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) donderdag gezegd in de Tweede…

Nieuwe ontslaggolf bij KLM 

Nieuwe ontslaggolf bij KLM 

21/01/2021

KLM schrapt 800 tot 1.000 banen, bovenop de reductie met 5.000 banen in 2020. Het bedrijf zegt dat herstel langer duurt dan verwacht. In de nieuwe saneringsronde zijn het vliegverbod…