Home / Luchtvaart / Minder zakelijke vluchten tussen Londen en New York

Minder zakelijke vluchten tussen Londen en New York

Minder zakelijke vluchten tussen Londen en New York

Een Franse zakencarrier heft haar business class only route tussen Londen en New York op, terwijl British Airways de zakenvluchten vanaf Londen City halveert. Reden: Brexit, het aanstaande vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie.

La Compagnie uit Frankrijk voert sinds 2014 vluchten uit vanaf de zakelijke luchthaven Parijs Le Bourget en vanaf Londen Luton, allebei met bestemming New York Newark. De maatschappij heeft twee vliegtuigen, Boeing 757’s, met 74 stoelen. Het op Luton gestationeerde toestel wordt binnenkort ingezet vanaf Le Bourget en de route opgeheven.

La Compagnie zegt dat de reden voor de aanpassing “het nieuwe economische klimaat” in Europa is “aangezet door Brexit”, het Britse besluit van 23 juni om de Europese Unie te verlaten. Het bedrijf zegt dat de vluchten vanaf Parijs tot nu toe “een groot succes zijn geweest” en kan het extra toestel in de Franse hoofdstad daarom goed gebruiken.

De carrier doet geen mededelingen over de aantallen vervoerde passagiers en de bezettingsgraad. Volgens waarnemers in Londen was de route vanaf Luton geen groot succes voor La Compagnie, onder meer omdat de luchthaven aan de noordkant vooral een basis is voor prijsvechters (easyJet heeft er haar hoofdkantoor) en niet erg aantrekkelijk is voor zakenreizigers. Dat geldt ook voor Newark; zakenreigers naar New York reizen liever naar JFK. Brexit zou daarom een goed excuus kunnen zijn om ermee op te houden.

Maar het besluit van British Airways om eveneens de zakenvluchten naar New York te beperken wijst wel op een Brexit-effect. BA vliegt sinds 2009 tweemaal daags vanaf ‘City’ naar New York JFK, met een Airbus A318, met alleen business class: 32 flat bed stoelen.

De carrier zegt dat de vraag van zakenreizigers op de route recentelijk is gedaald – zonder een reden te geven, maar Brexit ligt voor de hand – en brengt de frequentie daarom met ingang van het winterseizoen terug van twee naar een per dag. De vluchtuitvoering van BA vanaf Heathrow en Gatwick naar New York blijven vooralsnog onveranderd.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
City Connection van NH 

City Connection van NH 

14/11/2019

De NH Hotel Group heeft een nieuw product gelanceerd: City Connection. Gasten kunnen zo gebruik maken van diensten van alle hotels van de keten in de stad van verblijf. Voor…

KLM past order Embraer aan

KLM past order Embraer aan

14/11/2019

KLM heeft de eerdere bestelling van 35 Embraer-toestellen, bestemd voor KLM Cityhopper, aangepast. Er is nu sprake van 21 ‘firm orders’, zes meer dan aanvankelijk. De andere 14 zijn opties….

Directe Eurostar in april 2020

Directe Eurostar in april 2020

13/11/2019

Vanaf het voorjaar van 2020 zal de Eurostar zonder overstap rijden tussen Amsterdam en Londen. Afgaande op de online dienstregeling zal op 6 april de eerste directe trein over het…

Bewust reizen op BTS 2020

Bewust reizen op BTS 2020

12/11/2019

Tijdens de jaarlijkse Business Travel Show, in februari 2020, zal ‘bewust reizen’ een van de hoofdthema’s zijn, zo heeft de BTS bekendgemaakt. Is het tijd voor een ‘ethisch reisprogramma’ voor…