Home / Luchtvaart / Miljarden naar airlines USA

Miljarden naar airlines USA

Miljarden naar airlines USA

Investeringsmaatschappij Berkhire Hathaway van de Amerikaanse miljardair Warrren Buffett steekt bijna tien miljard dollar in vier Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, waarvan het meeste gaat naar KLM-partner Delta Air Lines.

Hathaway koopt voor drie miljard aan aandelen in Delta; 2,2 miljard in United Airlines; 2,1 in American Airlines en 2,4 miljard in prijsvechter Southwest Airlines. Het is de tweede grote investering van Buffett in de Amerikaanse luchtvaart binnen zes maanden, een sector die hij in 2013 nog omschreef als een ‘dodelijke val voor investeerders.’

Sterke airlines
Het is een belangrijke indicatie dat de maatschappijen er in de USA zeer goed voorstaan. De afgelopen tien jaar kantelde dat beeld gaandeweg. Tijdens de financiële crisis vanaf 2008 was de staat van de Amerikaanse luchtvaart deplorabel, met de ene na de andere maatschappij die bescherming tegen faillissement (Chapter 11) moest aanvragen. Het was ook de tijd van de megafusies, waardoor er uiteindelijk drie grote netwerk-carriers overbleven: Delta, United en American.

Daarna vond de sector de weg omhoog, naar recordhoge winsten over de afgelopen twee jaar. Yahoo Finance constateert dat de ontwikkelingen van de Amerikaanse luchtvaart niet per se goed zijn voor de consument. Er is minder keus dan voorheen en enkele voorzieningen zijn teruggeschroefd.

Zo krijgen veel-reizigers op hun frequent flyer cards niet langer miles op basis van de afgelegde afstand maar op basis van de ticketprijs. Hoe goedkoper het ticket hoe minder de miles. In de praktijk pakt dit ongunstig uit voor passagiers.

De grote drie hebben ook een ‘basic economy fare’ geïntroduceerd die er samen met de bagagetoeslag voor heeft gezorgd dat er in feite geen verschil meer is tussen de netwerkcarriers en prijsvechters zoals Southwest.

Delta is de beste
De maatschappijen staan er over de hele linie nu wel veel beter voor dan tien jaar geleden. “De golf van consolidatie heeft de overlevende carriers sterker gemaakt,” zegt Yahoo Finance. “De fusie van Delta en Northwest in 2008 was een absolute ‘home run.’ De fusiemaatschappij laat niet alleen de beste financiële prestaties zien van de sector, het is ook een leider in operationele prestaties. Delta is de sterkste van de vier.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
China erkent ‘EU-airline’

China erkent ‘EU-airline’

11/07/2019

De Europese Unie en China hebben een nog goed te keuren ‘horizontale luchtvaartovereenkomst’ gesloten waarin het principe van de EU-airline wordt erkend. Bijna vijftig landen deden dit al eerder, maar…

Nieuwe topman Norwegian

Nieuwe topman Norwegian

11/07/2019

Bjørn Kjos, één van de oprichters van Norwegian Air, is na zeventien jaar opgestapt als CEO. Kjos blijft wel aan als adviseur, maar draagt de leiding over aan Geir Karlsen,…

Vliegtaks in Frankrijk 

Vliegtaks in Frankrijk 

10/07/2019

Frankrijk voert volgend jaar een vliegtaks in voor alle vertrekkende passagiers, zo heeft de minister van transport bekendgemaakt. De opbrengst gaat naar ‘groen vervoer.’ Op binnenlandse of Europese vluchten in…

Afscheid Alders van ORS

Afscheid Alders van ORS

09/07/2019

Hans Alders heeft vanmiddag afscheid genomen van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), na een voorzitterschap van 12,5 jaar. Zijn opvolger is Pieter van Geel, voor een interim-periode. Tijdens een symposium in…