Home / Luchtvaart / Miljarden naar airlines USA

Miljarden naar airlines USA

Miljarden naar airlines USA

Investeringsmaatschappij Berkhire Hathaway van de Amerikaanse miljardair Warrren Buffett steekt bijna tien miljard dollar in vier Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, waarvan het meeste gaat naar KLM-partner Delta Air Lines.

Hathaway koopt voor drie miljard aan aandelen in Delta; 2,2 miljard in United Airlines; 2,1 in American Airlines en 2,4 miljard in prijsvechter Southwest Airlines. Het is de tweede grote investering van Buffett in de Amerikaanse luchtvaart binnen zes maanden, een sector die hij in 2013 nog omschreef als een ‘dodelijke val voor investeerders.’

Sterke airlines
Het is een belangrijke indicatie dat de maatschappijen er in de USA zeer goed voorstaan. De afgelopen tien jaar kantelde dat beeld gaandeweg. Tijdens de financiële crisis vanaf 2008 was de staat van de Amerikaanse luchtvaart deplorabel, met de ene na de andere maatschappij die bescherming tegen faillissement (Chapter 11) moest aanvragen. Het was ook de tijd van de megafusies, waardoor er uiteindelijk drie grote netwerk-carriers overbleven: Delta, United en American.

Daarna vond de sector de weg omhoog, naar recordhoge winsten over de afgelopen twee jaar. Yahoo Finance constateert dat de ontwikkelingen van de Amerikaanse luchtvaart niet per se goed zijn voor de consument. Er is minder keus dan voorheen en enkele voorzieningen zijn teruggeschroefd.

Zo krijgen veel-reizigers op hun frequent flyer cards niet langer miles op basis van de afgelegde afstand maar op basis van de ticketprijs. Hoe goedkoper het ticket hoe minder de miles. In de praktijk pakt dit ongunstig uit voor passagiers.

De grote drie hebben ook een ‘basic economy fare’ geïntroduceerd die er samen met de bagagetoeslag voor heeft gezorgd dat er in feite geen verschil meer is tussen de netwerkcarriers en prijsvechters zoals Southwest.

Delta is de beste
De maatschappijen staan er over de hele linie nu wel veel beter voor dan tien jaar geleden. “De golf van consolidatie heeft de overlevende carriers sterker gemaakt,” zegt Yahoo Finance. “De fusie van Delta en Northwest in 2008 was een absolute ‘home run.’ De fusiemaatschappij laat niet alleen de beste financiële prestaties zien van de sector, het is ook een leider in operationele prestaties. Delta is de sterkste van de vier.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Interim CEO bij Garuda

Interim CEO bij Garuda

06/12/2019

De  raad van commissarissen van Garuda Indonesia heeft Fuad Rizal benoemd tot waarnemend CEO, naast zijn huidige functie als directeur van finance & risk management van de airline. De aanstelling…

Z-Afrika pompt geld in SAA     

Z-Afrika pompt geld in SAA     

06/12/2019

De Zuid-Afrikaanse regering pompt 260 miljoen euro in het noodlijdende  South African Airways (SAA). De staatsmaatschappij is ook onder curatele gesteld. Vorige maand legde een grote staking SAA nog volledig…

Onderzoek nieuwe spoorlijnen

Onderzoek nieuwe spoorlijnen

06/12/2019

Er komen onderzoeken naar enkele nieuwe spoorverbindingen in Nederland. Het treinvervoer mag zich momenteel verheugen in een belangrijke impuls, ook onder zakelijke reizigers, als gevolg van de klimaatproblematiek. Nu het…

Weer staatslening Alitalia 

Weer staatslening Alitalia 

06/12/2019

De Italiaanse regering geeft Alitalia een nieuwe overheidslening, nu van 400 miljoen euro. De carrier, partner van KLM en Air France, is technisch failliet, maar kan via staatskrediet al twee…

Social media KLM in Japan

Social media KLM in Japan

05/12/2019

KLM heeft een nieuw servicekanaal geopend, gericht op de Japanse markt. Op het bestaande social media platform LINE wordt voortaan door KLM 24/7 service verleend aan Japanse klanten. Social media…