Home / Luchtvaart / Milieutaks blijft ondanks actieplan branche

Milieutaks blijft ondanks actieplan branche

Milieutaks blijft ondanks actieplan branche

De luchtvaartsector wil tot 2030 35 procent CO2-uitstoot besparen door samen te investeren in nieuwe vliegtuigen, snellere vliegroutes en de overstap voor korte afstanden naar de trein. Alleen gaat de milieutaks er niet door van tafel.

Dat staat in het Actieplan “Slim en Duurzaam’ dat vandaag op Schiphol door twintig bedrijven en organisaties is aangeboden aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Luchtvaart. Het plan is opgesteld door de hele luchtvaartsector, NS, onderzoeksinstituten als NLR en TU Delft en werkgevers.

De plannen moeten in 2030 ten opzichte van het huidige groeiscenario een verlaging van de CO2-uitstoot met zes miljoen ton opleveren, gelijk aan de uitstoot van circa 750.000 huishoudens.

“Er bestaat te veel het beeld dat luchtvaart een uitzondering is,” zegt Schipholtopman Dick Benschop. “Maar we zijn gebonden aan internationale verplichtingen. Over tien jaar is Schiphol klimaatneutraal. En we gaan stillere en schonere vliegtuigen stimuleren in onze tarieven; Als je vuiler en minder stil vliegt, betaal je meer.”

‘Beter investeren in biobrandstof’
De luchtvaartsector wijst er wel op dat de investeringen in het milieu onder druk komen te staan als het kabinet, zoals is afgesproken, in 2021 vliegtaks invoert. “Dat is dan de vierde milieuheffing die we moeten dragen,” zegt KLM-topman Pieter Elbers, “waarvan de opbrengst niet ten goede komt aan het milieu. We kunnen dat geld beter investeren in het verduurzamen van biobrandstof. We willen blijven investeren, dan helpt nog een taks niet.”

Benschop: “Ik sluit me aan bij Jesse Klaver die vorige week zei: ‘een hogere energierekening leidt niet tot verduurzaming’. Dat geldt ook de tickettaks.”

Minister Van Nieuwenhuizen is echter resoluut. “Vliegtaks staat in regeerakkoord, dat gaat er gewoon komen,” zei ze bij de overhandiging. “Deze plannen zullen dat niet voorkomen. Je kunt blijven dromen, maar we hebben daar nu eenmaal afspraken over gemaakt.”
De minister neemt vandaag en morgen dele aan een grote milieutop in Wenen.

De milieubeweging is niet onder de indruk van het actieplan “Er is geen sprake van absolute CO2-reductie,” stellen Greenpeace, Noord-Hollandse Milieufederatie en Natuur & Milieu. “Er wordt slechts een minder snelle groei van de uitstoot voorgesteld. in 2030 is de CO2-uitstoot van de Nederlandse luchtvaart dan ook met dit plan ongeveer net hoog als nu. Dat terwijl de uitstoot van alle sectoren in 2030 gehalveerd moet zijn om onze klimaatdoelen te halen. Het wordt daarom tijd dat de sector door de politiek gehouden wordt aan echte CO2-reductie, net als de rest van Nederland. De luchtvaart barst in Nederland uit z’n voegen en steeds minder Nederlanders accepteren de groeiende klimaatimpact, geluidsoverlast en vervuiling met ultrafijnstof van de sector.”

Herman Stil
Door: | herman[at]zakenreis.nl
Herman Stil is luchtvaartredacteur bij Het Parool. Hij levert maandelijks een bijdrage aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM koopt Jet Airways uit

KLM koopt Jet Airways uit

17/01/2020

Jet Airways wil haar activiteiten en bezittingen op Schiphol verkopen aan KLM. Het gaat onder meer om kantoorruimte, een Boeing 777-300ER en marketing van de failliete Indiase carrier. KLM aast…

APG bestaat vijftig jaar

APG bestaat vijftig jaar

16/01/2020

APG Air Agencies viert deze maand haar 50-jarig bestaan. APG is een mondiale organisatie van general sales agents voor airlines. Van de ongeveer duizend maatschappijen die er bestaan, zijn 170…

AA zet Boeing 787 in ex AMS

AA zet Boeing 787 in ex AMS

16/01/2020

American Airlines is begonnen met het inzetten van de Boeing 787-8 Dreamliner van Amsterdam naar de hub in Philadelphia (PHL). De introductie betekent een toename van de capaciteit met ruim…