Home / Luchtvaart / Milieuplan luchtvaart zit in ‘cruciale fase’ – zegt IATA

Milieuplan luchtvaart zit in ‘cruciale fase’ – zegt IATA

Milieuplan luchtvaart zit in ‘cruciale fase’ – zegt IATA

Het milieuplan van de internationale luchtvaart, onder de naam Corsia, komt in een ‘cruciale fase’, zegt IATA. Vanaf 1 januari 2019 moeten alle lidstaten van de VN ‘in principe’ voldoen aan de standaard ervan. IATA noemt Corsia een ‘essentieel onderdeel’ van de strategie om te komen tot CO2-neutrale groei.

Corsia (officieel gespeld als CORSIA) staat voor Carbon and Offsetting Reduction Scheme International Aviation. Burgerluchtvaartorganisatie ICAO, waar alle lidstaten van de Verenigde Naties bij zijn aangesloten, nam het plan twee jaar geleden aan. Hoewel er veel kritiek op Corsia is gekomen, vooral door milieugroeperingen die het plan niet ver genoeg vinden gaan, hecht IATA er veel waarde aan.

Beste optie
Michael Gill, Director Aviation Environment bij IATA, wees er vandaag tijdens de Global Media Day in Genève op dat Corsia de keus is van de landen zelf en de best haalbare optie is.

Via het plan komt er een prijs te staan op de uitstoot bij internationale vluchten, waardoor de luchtvaart na 2020 klimaatneutraal zou moeten doorgroeien.

Corsia lijkt op het ETS (Emission Trading Scheme) dat de Europese Unie enige tijd hanteerde voor de luchtvaart, maar naderhand opschortte. Airlines moeten emissierechten kopen die gelijk staan aan hun verwachte uitstoot.

Met de opbrengst van de emissierechten heeft compensatie (off-set) plaats door de airlines. Hierbij zijn zuinige maatschappijen, met moderne toestellen die weinig brandstof verbruiken, in het voordeel. Veel van de compensatie zal gaan naar projecten voor de opwekking van duurzame energie, waaronder windturbines, zonnepanelen, biomassa en waterkracht.

Maar: alleen de uitstoot die bóven die van het indexjaar 2020 uitkomt hoeft te worden gecompenseerd. Het zou kunnen betekenen zijn dat KLM, die rond de eerste jaren van het volgende decennium haar laatste energie-slurpende Boeing 747-400’s afstoot, helemaal geen emissierechten hoeft aan te schaffen, omdat de vervangende toestellen veel zuiniger zijn en zelfs extra passagiersgroei kunnen absorberen.

SARPs
Alle ondertekenaars van Corsia (alle landen ter wereld dus) moeten in principe per 1 januari 2019 voldoen aan de voorwaarden moeten, de zogenoemde SARPs ( Standard & Recommended Practices), al is 2020 het indexjaar.

Hier houdt ICAO een grote slag om de arm. Staten die de SARP’s ‘praktisch onuitvoerbaar’ vinden, mogen ervan afwijken. IATA verwacht niettemin dat de meeste landen wèl aan de standaard zullen voldoen.

Zeventig landen, waaronder alle Europese naties, de Verenigde Staten en Japan hebben namelijk aangegeven vanaf de eerste, vrijwillige fase, die ingaat per 2021, mee te zullen doen aan Corsia. Grote landen als China, India en Rusland zitten daar niet bij. Zij krijgen nog tot 2027, het jaar dat Corsia verplicht wordt.

Geen domestic verkeer
Een andere uitzondering die ICAO heeft gemaakt bij Corsia is het binnenlands vliegverkeer. ICAO redeneert dat elk land een inventarisatie dient te maken van de binnenlandse uitstoot van broeikasgas; de emissies door vliegtuigen op ‘domestic flights’ is slechts een van de bronnen.

Dit verlicht in elk geval de druk op carriers in landen als de VS en Australië, die grotendeels binnenlandse vluchten uitvoeren.

Transparantie
Michael Gill benadrukte vandaag dat Corsia ondanks alles grote voordelen heeft. Zo wees hij op de ‘transparantie en traceerbaarheid.’ Airlines moeten overeenkomstig Corsia aangeven via welke projecten zij willen compenseren en ICAO ziet daar op toe. “Het is van belang om aan te geven dat alleen projecten die zijn gecertificeerd onder een strikt aantal voorwaarden daarvoor in aanmerking komen.”

IATA zet Corsia af tegen ‘groene belastingen,’ zoals de geplande vliegtaks in Nederland. Gill: “Niemand weet in feite waar de gelden die via groene belastingen worden geïnd naar toe gaan, maar meestal niet naar het milieu.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….