Home / Luchtvaart / Milieuplan luchtvaart zit in ‘cruciale fase’ – zegt IATA

Milieuplan luchtvaart zit in ‘cruciale fase’ – zegt IATA

Milieuplan luchtvaart zit in ‘cruciale fase’ – zegt IATA

Het milieuplan van de internationale luchtvaart, onder de naam Corsia, komt in een ‘cruciale fase’, zegt IATA. Vanaf 1 januari 2019 moeten alle lidstaten van de VN ‘in principe’ voldoen aan de standaard ervan. IATA noemt Corsia een ‘essentieel onderdeel’ van de strategie om te komen tot CO2-neutrale groei.

Corsia (officieel gespeld als CORSIA) staat voor Carbon and Offsetting Reduction Scheme International Aviation. Burgerluchtvaartorganisatie ICAO, waar alle lidstaten van de Verenigde Naties bij zijn aangesloten, nam het plan twee jaar geleden aan. Hoewel er veel kritiek op Corsia is gekomen, vooral door milieugroeperingen die het plan niet ver genoeg vinden gaan, hecht IATA er veel waarde aan.

Beste optie
Michael Gill, Director Aviation Environment bij IATA, wees er vandaag tijdens de Global Media Day in Genève op dat Corsia de keus is van de landen zelf en de best haalbare optie is.

Via het plan komt er een prijs te staan op de uitstoot bij internationale vluchten, waardoor de luchtvaart na 2020 klimaatneutraal zou moeten doorgroeien.

Corsia lijkt op het ETS (Emission Trading Scheme) dat de Europese Unie enige tijd hanteerde voor de luchtvaart, maar naderhand opschortte. Airlines moeten emissierechten kopen die gelijk staan aan hun verwachte uitstoot.

Met de opbrengst van de emissierechten heeft compensatie (off-set) plaats door de airlines. Hierbij zijn zuinige maatschappijen, met moderne toestellen die weinig brandstof verbruiken, in het voordeel. Veel van de compensatie zal gaan naar projecten voor de opwekking van duurzame energie, waaronder windturbines, zonnepanelen, biomassa en waterkracht.

Maar: alleen de uitstoot die bóven die van het indexjaar 2020 uitkomt hoeft te worden gecompenseerd. Het zou kunnen betekenen zijn dat KLM, die rond de eerste jaren van het volgende decennium haar laatste energie-slurpende Boeing 747-400’s afstoot, helemaal geen emissierechten hoeft aan te schaffen, omdat de vervangende toestellen veel zuiniger zijn en zelfs extra passagiersgroei kunnen absorberen.

SARPs
Alle ondertekenaars van Corsia (alle landen ter wereld dus) moeten in principe per 1 januari 2019 voldoen aan de voorwaarden moeten, de zogenoemde SARPs ( Standard & Recommended Practices), al is 2020 het indexjaar.

Hier houdt ICAO een grote slag om de arm. Staten die de SARP’s ‘praktisch onuitvoerbaar’ vinden, mogen ervan afwijken. IATA verwacht niettemin dat de meeste landen wèl aan de standaard zullen voldoen.

Zeventig landen, waaronder alle Europese naties, de Verenigde Staten en Japan hebben namelijk aangegeven vanaf de eerste, vrijwillige fase, die ingaat per 2021, mee te zullen doen aan Corsia. Grote landen als China, India en Rusland zitten daar niet bij. Zij krijgen nog tot 2027, het jaar dat Corsia verplicht wordt.

Geen domestic verkeer
Een andere uitzondering die ICAO heeft gemaakt bij Corsia is het binnenlands vliegverkeer. ICAO redeneert dat elk land een inventarisatie dient te maken van de binnenlandse uitstoot van broeikasgas; de emissies door vliegtuigen op ‘domestic flights’ is slechts een van de bronnen.

Dit verlicht in elk geval de druk op carriers in landen als de VS en Australië, die grotendeels binnenlandse vluchten uitvoeren.

Transparantie
Michael Gill benadrukte vandaag dat Corsia ondanks alles grote voordelen heeft. Zo wees hij op de ‘transparantie en traceerbaarheid.’ Airlines moeten overeenkomstig Corsia aangeven via welke projecten zij willen compenseren en ICAO ziet daar op toe. “Het is van belang om aan te geven dat alleen projecten die zijn gecertificeerd onder een strikt aantal voorwaarden daarvoor in aanmerking komen.”

IATA zet Corsia af tegen ‘groene belastingen,’ zoals de geplande vliegtaks in Nederland. Gill: “Niemand weet in feite waar de gelden die via groene belastingen worden geïnd naar toe gaan, maar meestal niet naar het milieu.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Alleen short haul Norwegian

Alleen short haul Norwegian

16/01/2021

Norwegian vliegt voortaan alleen nog short haul binnen Europa. De ruim duizend werknemers in de UK die voor de long haul werkten, krijgen ontslag. Of de Noorse low-cost-carrier op deze…

Extra test uit UK nu verplicht

Extra test uit UK nu verplicht

15/01/2021

Vanaf heden dient iedereen, ook airline crew, die per vliegtuig in Nederland arriveert vanuit het Verenigd Koninkrijk en Ierland naast een PCR vlak voor vertrek tevens een antigeentest te hebben…

Herziening luchtruim op koers

Herziening luchtruim op koers

14/01/2021

De regering heeft de verkenningsfase voor herziening van het Nederlandse luchtruim afgerond en zal deze vanaf 2023 stapsgewijs doorvoeren. Dit schrijven de bewindslieden Van Nieuwenhuizen en Visser in een brief…

KLM even niet naar Z-Afrika

KLM even niet naar Z-Afrika

14/01/2021

KLM vliegt de komende twee dagen niet op Zuid-Afrika in verband met de aanwezigheid van een nieuwe, zeer besmettelijke variant van corona aldaar. De maatregel is bedoeld om het eigen…