Home / Luchtvaart / Miles & More op de schop

Miles & More op de schop

Miles & More op de schop

In navolging van Air France-KLM stapt ook Lufthansa over op een ander systeem van mijlen sparen en verzilveren in haar loyaliteitsprogramma Miles & More. Daarin nemen behalve de Duitse carrier ook Austrian, Swiss, Eurowings en Brussels Airlines deel.

De veranderingen in het programma worden op 12 maart 2018 van kracht. Vanaf dan bepaalt niet langer de gereisde afstand, maar het aantal euro’s dat voor een ticket is betaald het aantal toegekende Miles & More-mijlen. Hiermee volgt Lufthansa dezelfde aanpassingen die Flying Blue, het gemeenschappelijke loyaliteitsprogramma van Air France-KLM, per 1 april 2018 invoert. Ook IAG’s British Airways Executive Club en Iberia Plus, waarvan de leden Avios sparen en inwisselen, maken volgens Britse  luchtvaartbronnen later in 2018 deze omslag.

Trend uit de VS
Lufthansa, Air France-KLM en hoogstwaarschijnlijk IAG volgen hiermee een trend die eerder in de VS werd ingezet. Daar koppelen American, Delta en United al sinds enkele jaren te verdienen mijlen aan de ticketprijs. Gemiddeld krijgen hun passagiers 5 bonusmijlen voor elke aan een ticket bestede dollar. Voor leden met een hogere status kan dit oplopen tot 11 bonusmijlen.

In het oude Miles & More-systeem werden mijlen onder meer bijgeschreven op basis van boekingsklasse en routelengte. Vanaf maart 2018 worden te verdienen mijlen afhankelijk van de werkelijk betaalde ticketprijs plus eventueel additionele kosten (‘ancillaries’), en van de status van de deelnemer in het loyaliteitsprogramma. Leden van Miles & More verdienen 4 punten voor elke bestede euro. Een hogere status levert 6 punten op bij alleen Lufthansa, Swiss, Austrian, United en Air Canada. Op vluchten van Eurowings en Brussels Airlines zijn 5 punten per betaalde euro te verdienen.

Miles & More werd in 1993 door Lufthansa in het leven geroepen en is inmiddels het loyaliteitsprogramma van 38 luchtvaartmaatschappijen, waaronder alle airlines in Star Alliance. Er zijn wereldwijd 25 miljoen deelnemers.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….