Home / Luchtvaart / Middenstoel Delta blijft leeg

Middenstoel Delta blijft leeg

Middenstoel Delta blijft leeg

Delta houdt tot januari 2021 de middelste stoelen vrij, voor “een veiligere vlucht,” zegt de airline. Of dit meer passagiers zal trekken is de vraag. De VS laten momenteel niemand toe uit Europa en in omgekeerde richting moeten reizigers na aankomst in quarantaine.

“Medische experts, onder wie onze eigen partners bij Emory Healthcare, zijn het erover eens: meer afstand aan boord maakt een verschil,” zegt Bill Lentsch, Chief Customer Experience Officer van Delta. “Wij zijn van mening dat het zorgen voor onze passagiers en medewerkers en het herstellen van het vertrouwen in de veiligheid van vliegreizen op dit moment belangrijker is dan het vullen van elke stoel in het vliegtuig.”

Delta Air Lines, de grootste partner van KLM en Air France, introduceerde de lege stoelen al aan het begin van de coronacrisis en noemt het een van haar “belangrijkste veiligheidsmaatregelen.” Het bedrijf uit Atlanta verlengt het blokkeren van de middenstoelen nu en beperkt daarmee ook het aantal passagiers per vlucht, tot “ten minste” 6 januari 2021.

A330 en A350
Het bepalen van middenstoelen is nog niet zo eenvoudig in de vloot van Delta. De airline gebruikt nu tussen Amsterdam en Atlanta, een van de gevlogen routes, een Airbus A330, met een configuratie van 2-4-2 in economy op in totaal 293 stoelen. Aan weerszijden van het toestel is dus geen middelste stoel. Met voldoende ruimte tussen passagiers betekent het dat vier van de acht plekken leeg blijven. Rond de 130 stoelen blijven zo onbezet.

Bij de Airbus A350, die Delta onder meer gebruikt op de route naar Atlanta, is het eenvoudiger,  want hier is de configuratie 3-3-3. Het onbezet laten van drie tussenstoelen is dan vrij simpel. Voor beide toesteltypes geldt: wie draait er op voor de kosten? Want als er standaard minder stoelen worden gevuld, daalt de gemiddelde opbrengst per stoel, bij een gelijkblijvend prijsniveau. Gaat de gemiddelde ticketprijs bij Delta daarom misschien omhoog?

Strenge regels
Belangrijker dan de afstand tussen passagiers aan boord is evenwel wat er aan de grond gebeurt op regeringsniveau. En dat ziet er momenteel niet goed uit voor de luchtvaart: de regelgeving laat nauwelijks verkeer toe. In de Verenigde Staten geldt dat iedereen afkomstig uit Europa (of wie daar tot veertien dagen voor vertrek was) het land niet binnen mag.

Omgekeerd moeten reizigers úit de VS na aankomst in Europa in quarantaine voor tien tot veertien dagen. De enige uitzondering op de reisbeperkingen betreft diplomatieke en medisch verkeer en nog enige andere, kleine beroepsgroepen. In de praktijk komt dit erop neer dat het personenverkeer tussen Europa en de VS tot nader orde zo goed als stil ligt.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren volgens de GGD ten minste 15 mensen besmet met corona, een aantal dat kan oplopen naar 85, omdat nog niet…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…