Home / Luchtvaart / Middenstoel Delta blijft leeg

Middenstoel Delta blijft leeg

Middenstoel Delta blijft leeg

Delta houdt tot januari 2021 de middelste stoelen vrij, voor “een veiligere vlucht,” zegt de airline. Of dit meer passagiers zal trekken is de vraag. De VS laten momenteel niemand toe uit Europa en in omgekeerde richting moeten reizigers na aankomst in quarantaine.

“Medische experts, onder wie onze eigen partners bij Emory Healthcare, zijn het erover eens: meer afstand aan boord maakt een verschil,” zegt Bill Lentsch, Chief Customer Experience Officer van Delta. “Wij zijn van mening dat het zorgen voor onze passagiers en medewerkers en het herstellen van het vertrouwen in de veiligheid van vliegreizen op dit moment belangrijker is dan het vullen van elke stoel in het vliegtuig.”

Delta Air Lines, de grootste partner van KLM en Air France, introduceerde de lege stoelen al aan het begin van de coronacrisis en noemt het een van haar “belangrijkste veiligheidsmaatregelen.” Het bedrijf uit Atlanta verlengt het blokkeren van de middenstoelen nu en beperkt daarmee ook het aantal passagiers per vlucht, tot “ten minste” 6 januari 2021.

A330 en A350
Het bepalen van middenstoelen is nog niet zo eenvoudig in de vloot van Delta. De airline gebruikt nu tussen Amsterdam en Atlanta, een van de gevlogen routes, een Airbus A330, met een configuratie van 2-4-2 in economy op in totaal 293 stoelen. Aan weerszijden van het toestel is dus geen middelste stoel. Met voldoende ruimte tussen passagiers betekent het dat vier van de acht plekken leeg blijven. Rond de 130 stoelen blijven zo onbezet.

Bij de Airbus A350, die Delta onder meer gebruikt op de route naar Atlanta, is het eenvoudiger,  want hier is de configuratie 3-3-3. Het onbezet laten van drie tussenstoelen is dan vrij simpel. Voor beide toesteltypes geldt: wie draait er op voor de kosten? Want als er standaard minder stoelen worden gevuld, daalt de gemiddelde opbrengst per stoel, bij een gelijkblijvend prijsniveau. Gaat de gemiddelde ticketprijs bij Delta daarom misschien omhoog?

Strenge regels
Belangrijker dan de afstand tussen passagiers aan boord is evenwel wat er aan de grond gebeurt op regeringsniveau. En dat ziet er momenteel niet goed uit voor de luchtvaart: de regelgeving laat nauwelijks verkeer toe. In de Verenigde Staten geldt dat iedereen afkomstig uit Europa (of wie daar tot veertien dagen voor vertrek was) het land niet binnen mag.

Omgekeerd moeten reizigers úit de VS na aankomst in Europa in quarantaine voor tien tot veertien dagen. De enige uitzondering op de reisbeperkingen betreft diplomatieke en medisch verkeer en nog enige andere, kleine beroepsgroepen. In de praktijk komt dit erop neer dat het personenverkeer tussen Europa en de VS tot nader orde zo goed als stil ligt.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….