Home / Luchtvaart / Megaverlies Air France-KLM 

Megaverlies Air France-KLM 

Megaverlies Air France-KLM 

Air France-KLM heeft over het derde kwartaal een nettoverlies geleden van bijna 1,7 miljard euro, zo heeft het bedrijf vrijdag voorbeurs bekendgemaakt. Q3 was wel beter dan Q2, maar in het laatste kwartaal verwacht het Frans-Nederlandse bedrijf weer een verdere teruggang.

De resultaten maken “pijnlijk duidelijk” dat de corona pandemie de luchtvaart “totaal heeft ontwricht,” zegt KLM. “Dit is zonder meer de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog: voor de samenleving, voor de luchtvaart en zeker ook voor KLM. Cargo doet het goed en zorgt voor extra inkomsten, maar de passagiersvluchten zijn voor het winterseizoen verder terug geschaald.”

In het tweede kwartaal 2020 (april tot en met juni) woedde de eerste golf van het virus volop en zochten veel regeringen naar nationale oplossingen. De luchtvaart lag toen vrijwel helemaal stil en Air France-KLM leed een nettoverlies van 2,6 miljard euro.

Sinds medio juni luwde het virus, de grenzen in Europa gingen voorzichtig weer op en het vliegverkeer nam weer wat toe. “Even leek het erop dat er sprake was van een voorzichtig herstel, omdat er in juli en augustus een toename was van het aantal boekingen op KLM’s Europese netwerk,” zegt KLM vrijdag in een verklaring. “Helaas moest KLM vanwege de recent aangepaste reisadviezen in veel landen in september al afzien van verdere opschaling van haar Europese netwerk voor het winterseizoen. Hierdoor loopt KLM nog meer omzet mis.”

Verlies RPK’s hoger
Wat zijn de harde cijfers van Air France-KLM in Q3? In passagiersaantallen was de teruggang voor de groep 69,8 procent in vergelijking met Q3 van 2019. Bij KLM was de daling het grootst: -75,7 procent. Air France vervoerde 68,3 procent minder reizigers. Vóór corona was Q3 altijd het sterkste kwartaal van de groep.

De opbrengst per passagierskilometers (RPK) ging naar verhouding meer naar beneden: 82,1 procent bij KLM en 79,8 procent bij Air France. Dit komt doordat het intercontinentale verkeer nog vrijwel stil lag in Q3 (passagiersdaling in Noord- en Zuid-Amerika en Azië was 90 procent) en het vervoer dat er nog wel was gemiddeld over kortere afstanden was.

In financiële termen leed Air France-KLM in Q3 een nettoverlies van 1,665 miljard euro, een teruggang van ruim twee miljard in vergelijking met de kwartaalwinst van 361 miljoen in 2019. Het operationele resultaat voor de groep kwam uit op 1,046 miljard, waar vorig jaar in deze periode nog 909 miljoen winst in de boeken stond, een daling van 1,955 miljard euro dus.

Operationeel verlies
De groep splitst de netto-cijfers nooit uit, ook nu niet. Met de operationele cijfers gebeurt dat wel. Hieruit blijkt dat Air France in Q3 een operationeel verlies leed van 807 miljoen en KLM van 234 miljoen euro, een verslechtering van 745 miljoen ten opzichte van vorig jaar.  KLM rekent voor dat zonder de subsidie via NOW het verlies in het derde kwartaal “ruim boven de 500 miljoen” zou zijn uitkomen.

De vooruitzichten voor de rest van het jaar zijn “uitdagend” zegt Air France-KLM, een ander woord voor: slecht. Omdat het reizen in grote delen van Europa weer veel lastiger is dan afgelopen zomer – in thuismarkt Frankrijk geldt sinds vrijdag weer een volledige lockdown voor een maand- zullen de cijfers in Q4 “aanzienlijk lager” zijn dan in Q3.

Aandeel daalt verder
Het aandeel Air France-KLM daalde vrijdagmorgen naar een historisch dieptepunt van 2,66 euro om daarna weer licht te herstellen. Ooit – medio 2007 – lag de koers boven de 37 euro. Vorig jaar rond deze tijd lag de prijs van het aandeel nog net boven de 10 euro, vanaf maart 2020 zette de vrije val in.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Delta test coronavrije vlucht

Delta test coronavrije vlucht

26/11/2020

Delta Air Lines wil vanaf 19 december tussen Atlanta en Rome passagiers en bemanning testen vóór hun vlucht. Amerikanen die om essentiële redenen moeten reizen, hoeven dan na aankomst niet…

Nieuwe bestuursleden NATM

Nieuwe bestuursleden NATM

26/11/2020

De Nederlandse Associatie voor Travel Management (NATM) heeft woensdag, tijdens haar algemene ledenvergadering en vooruitlopend op de bestuurswisseling in april 2021, twee nieuwe bestuursleden gekozen. Om de continuïteit van het…

IATA-top 2021 in Boston

IATA-top 2021 in Boston

25/11/2020

IATA houdt in juni 2021 haar jaarvergadering in Boston, Massachusetts, met JetBlue als ‘host.’ Of het om een live top zal gaan of een virtuele, zoals dit jaar, is afhankelijk…