Home / Luchtvaart / Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond bekend heeft gemaakt.

In een toelichting zegt het UWV dat de overheid “zo transparant mogelijk” wil zijn over de aanvragen voor de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW), omdat het gaat om “subsidie die uit publiek geld wordt betaald.”

Vandaar de publicatie van een ‘register’ van 2.048 pagina’s, waarin alle bedrijven met naam en toenaam staan genoemd, evenals de precieze bedragen die ze hebben ontvangen. Bij elkaar opgeteld hebben rond 140.000 bedrijven, met in totaal 2,7 miljoen werknemers, een beroep gedaan op de regeling. NOW kostte de schatkist tot nu toe bijna acht miljard euro.

331 miljoen euro naar KLM
KLM, dat door de corona-crisis zeer hard is getroffen, heeft de meeste subsidie ontvangen. De airline kreeg 293 miljoen euro voor zichzelf en nog eens 38 miljoen voor dochterbedrijven, waaronder Transavia, (24 miljoen), KLM Cateringservice (8,4 miljoen) en KLM Cityhopper (2,7 miljoen). Bij elkaar opgeteld ruim 331 miljoen euro.

Andere luchtvaart- en reisbedrijven profiteerden eveneens van de NOW-pot. TUI ontving 18 miljoen euro, Corendon vijf miljoen en easyJet 2,7 miljoen. Booking.com toucheerde 65 miljoen euro aan subsidie.

Verder vroegen Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) steun aan via NOW, voor respectievelijk dertig miljoen en 12,4 miljoen euro, hoewel het hier verzelfstandigde staatsbedrijven betreft.

NOW 2
De regeling NOW 1 gold voor maart, april en mei. Er is ook een NOW 2 in gang gezet die geldt van juni tot en met september. KLM en veel andere bedrijven in de reisbranche zullen ook daar een beroep op doen.

De vergoedingen via NOW hoeven niet te worden terugbetaald – daarom heet het subsidie. KLM krijgt hier bovenop nog eens 3,4 miljard van de Nederlandse staat, bestaande uit zachte leningen en garantstellingen. Dit bedrag moet de airline op termijn wel terugbetalen

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
AmEx GBT naar de beurs

AmEx GBT naar de beurs

08/12/2021

American Express Global Business Travel (GBT) gaat samen met een speciaal vehikel naar de beurs, als aparte entiteit. De geschatte waarde van deze Initial Public Offering ligt rond de 5,3…

Wat doen we met Schiphol?

Wat doen we met Schiphol?

08/12/2021

Het demissionaire kabinet zit in zijn maag met Schiphol. Adviseurs hebben erop gewezen dat de luchthaven niet voldoet aan de milieunormen en fors zou moeten krimpen. De NOS meldt dat…

EASA: bliksemgevaar A350

EASA: bliksemgevaar A350

07/12/2021

EASA waarschuwt dat bliksemafleiders op de A350 mogelijk niet goed werken, waardoor het composiet-toestel bij een inslag gevaar kan lopen. Het is niet het enige probleem van het type: ook…

Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…