Home / Luchtvaart / Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond bekend heeft gemaakt.

In een toelichting zegt het UWV dat de overheid “zo transparant mogelijk” wil zijn over de aanvragen voor de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW), omdat het gaat om “subsidie die uit publiek geld wordt betaald.”

Vandaar de publicatie van een ‘register’ van 2.048 pagina’s, waarin alle bedrijven met naam en toenaam staan genoemd, evenals de precieze bedragen die ze hebben ontvangen. Bij elkaar opgeteld hebben rond 140.000 bedrijven, met in totaal 2,7 miljoen werknemers, een beroep gedaan op de regeling. NOW kostte de schatkist tot nu toe bijna acht miljard euro.

331 miljoen euro naar KLM
KLM, dat door de corona-crisis zeer hard is getroffen, heeft de meeste subsidie ontvangen. De airline kreeg 293 miljoen euro voor zichzelf en nog eens 38 miljoen voor dochterbedrijven, waaronder Transavia, (24 miljoen), KLM Cateringservice (8,4 miljoen) en KLM Cityhopper (2,7 miljoen). Bij elkaar opgeteld ruim 331 miljoen euro.

Andere luchtvaart- en reisbedrijven profiteerden eveneens van de NOW-pot. TUI ontving 18 miljoen euro, Corendon vijf miljoen en easyJet 2,7 miljoen. Booking.com toucheerde 65 miljoen euro aan subsidie.

Verder vroegen Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) steun aan via NOW, voor respectievelijk dertig miljoen en 12,4 miljoen euro, hoewel het hier verzelfstandigde staatsbedrijven betreft.

NOW 2
De regeling NOW 1 gold voor maart, april en mei. Er is ook een NOW 2 in gang gezet die geldt van juni tot en met september. KLM en veel andere bedrijven in de reisbranche zullen ook daar een beroep op doen.

De vergoedingen via NOW hoeven niet te worden terugbetaald – daarom heet het subsidie. KLM krijgt hier bovenop nog eens 3,4 miljard van de Nederlandse staat, bestaande uit zachte leningen en garantstellingen. Dit bedrag moet de airline op termijn wel terugbetalen

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….