Home / Luchtvaart / Meer vertragingen in 2017

Meer vertragingen in 2017

Meer vertragingen in 2017

Vorig jaar hadden aanzienlijk meer passagiers dan in 2016, vanaf Nederlandse luchthavens, te maken met een niet-normale vlucht. Dit meldt claimorganisatie AirHelp.

Volgens cijfers van AirHelp hadden 385.000 passagiers op airports in Nederland in 2017 te maken met vertraging, annulering of overboeking. In 2015 en 2016 ging het om 280.000 en 300.000 passagiers. De potentiële bedragen voor alle claims samen ging omhoog van 104 miljoen euro (2015) via 107 miljoen (2016) naar 135 miljoen vorig jaar.

Hoeveel passagiers ook daadwerkelijk schadevergoeding hebben geclaimd bij AirHelp of een van de andere bedrijven die daarin zijn gespecialiseerd, zoals EUclaim, is niet duidelijk. Airlines betalen niet uit, tenzij passagiers zich na afloop bij hen melden. Bij extreme weersomstandigheden en andere overmacht hoeven maatschappijen niet te restitueren.

De hoogte van de vergoeding, overeenkomstig de Europese richtlijn (EU 261), is afhankelijk van de duur van de verstoring en de lengte van de vlucht. Het maximale bedrag is 600 euro, voor een langeafstandsvlucht die meer dan drie uur vertraging heeft of is geannuleerd. Dit is een vast bedrag en niet gerelateerd aan de prijs die voor het ticket is betaald. Passagiers die te maken krijgen met een vertraagde of geannuleerde vlucht houden bovendien recht op hotelaccommodatie en maaltijden.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
City Connection van NH 

City Connection van NH 

14/11/2019

De NH Hotel Group heeft een nieuw product gelanceerd: City Connection. Gasten kunnen zo gebruik maken van diensten van alle hotels van de keten in de stad van verblijf. Voor…

KLM past order Embraer aan

KLM past order Embraer aan

14/11/2019

KLM heeft de eerdere bestelling van 35 Embraer-toestellen, bestemd voor KLM Cityhopper, aangepast. Er is nu sprake van 21 ‘firm orders’, zes meer dan aanvankelijk. De andere 14 zijn opties….

Directe Eurostar in april 2020

Directe Eurostar in april 2020

13/11/2019

Vanaf het voorjaar van 2020 zal de Eurostar zonder overstap rijden tussen Amsterdam en Londen. Afgaande op de online dienstregeling zal op 6 april de eerste directe trein over het…

Bewust reizen op BTS 2020

Bewust reizen op BTS 2020

12/11/2019

Tijdens de jaarlijkse Business Travel Show, in februari 2020, zal ‘bewust reizen’ een van de hoofdthema’s zijn, zo heeft de BTS bekendgemaakt. Is het tijd voor een ‘ethisch reisprogramma’ voor…