
Vorig jaar hadden aanzienlijk meer passagiers dan in 2016, vanaf Nederlandse luchthavens, te maken met een niet-normale vlucht. Dit meldt claimorganisatie AirHelp.
Volgens cijfers van AirHelp hadden 385.000 passagiers op airports in Nederland in 2017 te maken met vertraging, annulering of overboeking. In 2015 en 2016 ging het om 280.000 en 300.000 passagiers. De potentiële bedragen voor alle claims samen ging omhoog van 104 miljoen euro (2015) via 107 miljoen (2016) naar 135 miljoen vorig jaar.
Hoeveel passagiers ook daadwerkelijk schadevergoeding hebben geclaimd bij AirHelp of een van de andere bedrijven die daarin zijn gespecialiseerd, zoals EUclaim, is niet duidelijk. Airlines betalen niet uit, tenzij passagiers zich na afloop bij hen melden. Bij extreme weersomstandigheden en andere overmacht hoeven maatschappijen niet te restitueren.
De hoogte van de vergoeding, overeenkomstig de Europese richtlijn (EU 261), is afhankelijk van de duur van de verstoring en de lengte van de vlucht. Het maximale bedrag is 600 euro, voor een langeafstandsvlucht die meer dan drie uur vertraging heeft of is geannuleerd. Dit is een vast bedrag en niet gerelateerd aan de prijs die voor het ticket is betaald. Passagiers die te maken krijgen met een vertraagde of geannuleerde vlucht houden bovendien recht op hotelaccommodatie en maaltijden.

