Home / Luchtvaart / Veiliger systeem LVNL bij doorstart

Veiliger systeem LVNL bij doorstart

Veiliger systeem LVNL bij doorstart

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft een nieuw systeem ingevoerd onder de naam Go-Around Detection System (GARDS) waardoor vliegtuigen op Schiphol bij een doorstart veiliger kunnen ronddraaien en terugkeren.

Het systeem, van Nederlandse makelij, is al operationeel sinds mei 2015, maar LVNL geeft er nu pas ruchtbaartheid aan omdat de instantie het systeem eerst wilde testen. GARDS functioneerde naar volle tevredenheid en LVNL heeft nu besloten het systeem permanent te gebruiken.

Een doorstart – go-around in het Engels – is een afgebroken landing, waarna het vliegtuig snel klimt en ‘rond gaat’ om te pogen een nieuwe landing te maken. De reden voor de doorstart is meestal gerelateerd aan het weer, zoals dichte mist of sterke wind, technische omstandigheden of een situatie waarbij het voorgaande vliegtuig nog op de landingsbaan staat, legt Robert van Diemen, directeur Operations bij LVNL uit. “Het kan ook zijn dat het cabinepersoneel van het vliegtuig nog niet alle voorbereidingen heeft kunnen treffen voor de landing. Een doorstart wordt, afhankelijk van de situatie, op initiatief van de piloot of de luchtverkeersleider gemaakt,” zegt Van Diemen.

Standaard procedure
Een doorstart komt regelmatig voor en is een standaard procedure. Op Schiphol hebben 350 doorstarts per jaar plaats, op een totaal aantal van 230.000 landingen. Het opnieuw opgestegen vliegtuig kan vervolgens mogelijk (te) dicht in de buurt komen van andere toestellen, omdat een doorstart altijd pas op het laatste moment in gang wordt gezet. Om de luchtverkeersleider extra te attenderen op een doorstart is door LVNL het automatisch detectiesysteem GARDS ontwikkeld, waarbij zowel een geluidssignaal klinkt als een waarschuwing op het radarscherm zichtbaar wordt bij een doorstart.

In het verleden is het voorgekomen dat een luchtverkeersleider een vliegtuig de baan zag raken en er uiteindelijk toch een doorstart werd gemaakt. “Dit heeft tot risicovolle situaties geleid,” zegt Van Diemen. “Schiphol is een moeilijk veld omdat de banen niet parallel liggen maar elkaar deels kruisen.”  De Nederlandse verkeersleiding wijst erop dat een aantal van de baancombinaties op Schiphol leidt tot vliegverkeer dat elkaar bij een doorstart kruist in de lucht. Van Diemen: “Omdat een doorstart nooit is gepland, treedt het mogelijk kruisen van het vliegverkeer onverwachts op,” zegt Van Diemen. GARDS zorgt ervoor dat er voortaan een beter overzicht is voor de verkeersleiders bij doorstarts.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….