Home / Luchtvaart / Meer turbulentie, langere vluchten door klimaat

Meer turbulentie, langere vluchten door klimaat

Meer turbulentie, langere vluchten door klimaat

Als de klimaatverandering doorzet zullen vliegtuigen de komende jaren te maken krijgen met meer turbulentie en langere vluchttijden als gevolg van een sterkere straalstroom. Dit zeggen onderzoekers van de Reading University in Groot-Brittannië.

“Vliegtuigen vliegen niet door een vacuüm, maar door de atmosfeer waarvan de meteorologische kernmerken aan het veranderen zijn als gevolg van de opwarming van de aarde,” schrijft hoofdonderzoeker Paul Williams in zijn Environmental Research Letters. “Het effect van de luchtvaart op het klimaat is allang bekend, maar recentelijk weten we ook dat er omgekeerd een effect komt van klimaatverandering op de luchtvaart.”

Williams verwacht onder meer dat er heviger turbulentie van vliegtuigen aan zit te komen en dat de straalstromen krachtiger worden, waardoor vluchten langer kunnen gaan duren.

De Britse onderzoekers hebben de situatie voor het transatlantisch verkeer tussen Europa en Noord-Amerika doorgerekend. De vluchtduur van Europa naar Noord-Amerika zal de komende decennia (een beetje) langer worden als gevolg van klimaatverandering. Williams verwacht namelijk dat de jetstream krachtiger van west naar oost zal waaien, waardoor vliegtuigen in westelijke richting meer tegenwind krijgen en er vijf minuten langer over zullen doen. In omgekeerde richting is er dan sprake van meer rugwind, maar Williams denkt dat per saldo een retourvlucht langer zal duren.

De onderzoekers hebben berekend dat er, uitgaande van de huidige 600 transatlantische vluchten per dag, tweeduizend extra uur per jaar langer wordt gevlogen, hetgeen neerkomt op 33 miljoen extra liter brandstof en zeventig miljoen kilo CO2. Omdat het aantal vluchten volgens de huidige groeimodellen ook nog eens behoorlijk zal toenemen komt er nog meer (extra) vluchttijd en uitstoot bij.

“Ons onderzoek geeft duidelijke bewijzen voor het tweerichtingsverkeer tussen luchtvaart en klimaat. We zullen nog meer onderzoek moeten doen naar andere routes wereldwijd, zoals over de Stille Oceaan, de Noordpool en over de evenaar,” aldus Williams.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
AmEx GBT naar de beurs

AmEx GBT naar de beurs

08/12/2021

American Express Global Business Travel (GBT) gaat samen met een speciaal vehikel naar de beurs, als aparte entiteit. De geschatte waarde van deze Initial Public Offering ligt rond de 5,3…

Wat doen we met Schiphol?

Wat doen we met Schiphol?

08/12/2021

Het demissionaire kabinet zit in zijn maag met Schiphol. Adviseurs hebben erop gewezen dat de luchthaven niet voldoet aan de milieunormen en fors zou moeten krimpen. De NOS meldt dat…

EASA: bliksemgevaar A350

EASA: bliksemgevaar A350

07/12/2021

EASA waarschuwt dat bliksemafleiders op de A350 mogelijk niet goed werken, waardoor het composiet-toestel bij een inslag gevaar kan lopen. Het is niet het enige probleem van het type: ook…

Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…