Home / Luchtvaart / Meer staatssteun voor Alitalia 

Meer staatssteun voor Alitalia 

Meer staatssteun voor Alitalia 

De Europese Commissie heeft een kleine staatsinjectie van 12,8 miljoen euro aan Alitalia goedgekeurd. Het is de vierde keer dat het bedrijf steun krijgt, maar redding is hiermee nog lang niet zeker, daar is een veel grotere financiering voor nodig. De vraag is of Brussel daar ook toestemming voor zal geven.

Alitalia, sinds 2020 een staatsbedrijf, kreeg tot nu toe 310 miljoen euro aan subsidies en leningen tijdens de coronacrisis om de operatie op gang te houden. De aanvullende 12,8 miljoen euro lijkt vooral bedoeld om de salarissen te betalen. De 12.000 personeelsleden kregen in maart voor het laatst loon uitbetaald, zij het de helft van waar ze recht op hadden.

De Italiaanse regering wil op 1 juli de zoveelste vorm van een ‘nieuw Alitalia’ lanceren. Daar is herfinanciering, met miljarden aan euro’s voor nodig en de Europese Commissie moet nog besluiten of dat volgens de regels kan.

Technisch failliet
Alitalia is nooit een goed lopende onderneming geweest en maakte in haar hele bestaan sinds 1946 slechts één jaar winst: in 1998. Het bedrijf ging enkele malen technisch failliet. De laatste keer was in 2017, nadat grootaandeelhouder Etihad zich terug had getrokken.

De onderneming vloog daarna vrijwel ongewijzigd door, onder staatstoezicht, de zogeheten amministrazione straordinaria (buitengewone administratie) en met financiering uit Rome. Diverse pogingen om nieuwe aandeelhouders te vinden strandden, meestal in het zicht van de haven.

Ironisch genoeg leek de coronacrisis voor Alitalia een uitkomst te kunnen zijn. De hele Europese luchtvaartbranche lag immers sinds maart/april 2020 op zijn gat en de miljarden vloeiden rijkelijk uit staatskassen richting de airlines, met goedkeuring van de Europese Commissie. En dus zou Brussel het jarenlange mismanagement bij Alitalia ook wel voor lief nemen en de geplande redding vanuit Rome zonder meer goedkeuren.

Italia Trasporti Aereo
Medio 2020 nationaliseerde de staat het bedrijf. De vloot, de gebouwen, het personeel: alles ging in een keer over. Er kwam een nieuwe naam, om juridische redenen: ITA (Italia Trasporti Aereo). In de praktijk ging de maatschappij als vanouds door het leven als Alitalia.

De interventie door de toenmalige premier Giuseppe Conte, leek de ultieme redding voor Alitalia in te luiden, nu moest er nog nieuw kapitaal komen, om te beginnen een investering van drie miljard euro door de staat als eigenaar. Conte’s regering noemde Alitalia de “hoeksteen voor de revitalisatie van het luchtverkeer” en bezwoer dat alles in ITA onveranderd zou blijven, inclusief het behoud van alle arbeidsplaatsen.

Maar het liep, zoals zo vaak in de geschiedenis van Alitalia, toch weer anders. Om te beginnen kwam er de zoveelste regeringswissel in Rome. Conte maakte afgelopen februari plaats voor Mario Draghi, voor wie Alitalia slechts een van de vele hachelijke dossiers was. Uiteindelijk kwam de nieuwe premier voor Alitalia uit op dezelfde invalshoek als zijn voorganger: de airline moest koste wat kost behouden blijven.

Margrethe Vestager
En dus klopte Draghi aan bij de Europese Commissie met het verzoek de geplande miljardeninvestering alsnog in ITA/Alitalia te mogen steken. Maar Margrethe Vestager, de Eurocommissaris voor Mededinging legde alle hulppakketten, ondanks deze uitzonderlijke omstandigheden van de pandemie, langs de bestaande meetlat van de Europese Unie, met als centrale vraag: is een gesteund bedrijf in staat later de leningen terug te betalen. In het geval van Alitalia heeft de Eurocommissaris daarover gerede twijfel, gelet op de verliezen die het bedrijf al leed ruim voor de pandemie.

Vestager wil voorkomen dat het bestaande vehikel Alitalia naadloos overgaat in een gekloonde maatschappij, met het risico dat alle ellende weer van voren af aan begint. De Eurocommissaris eist een duidelijk onderscheid tussen de bezittingen en het personeel van ‘oud’ en ‘nieuw.’ Ze eist ook dat er in elk geval een gedeeltelijke marktwerking plaatsheeft: Alitalia zou slots in Milaan en Rome moeten opgeven, in ruil voor steun.

De Italiaanse regering is vooralsnog niet van zins toe te geven aan Brussel. De minister van Industrie in de regering van nationale eenheid, Giancarlo Giorgetti, zegt dat zijn land per se een eigen vliegmaatschappij nodig heeft en is bang dat bij teveel concurrentie, bijvoorbeeld van de prijsvechters Ryanair en easyJet, de economie eronder zal lijden. “Dit is getouwtrek tussen ons en Brussel, omwille van de concurrentie. Het opgeven van slots is niet in het belang van een nieuwe Italiaanse airline,” aldus Giorgetti.

Foto © Alitalia

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nachttreinvervoer Arriva

Nachttreinvervoer Arriva

17/09/2021

Treinvervoerder Arriva heeft van de Autoriteit Consument & Markt toestemming gekregen om in 2023 nachttreinen te opereren naar Schiphol, vanuit Groningen en Maastricht. Arriva is een van origine Britse vervoersorganisatie…

Grens Indonesië weer open

Grens Indonesië weer open

17/09/2021

Buitenlandse bezoekers die een ‘essentiële reis’ naar Indonesië willen maken, kunnen het land weer in, mits volledig gevaccineerd en in bezit van een zakenvisum. Garuda-manager Rick Wouters spreekt over ‘goed…

Lancering BCD Pay

Lancering BCD Pay

16/09/2021

BCD heeft donderdag een eigen cloud-based platform gelanceerd dat kunstmatige intelligentie, machine learning en open API’s gebruikt om het betalings- en onkostenbeheer van zakenreizen te vereenvoudigen, te digitaliseren en te…

ANVR: hef de restricties op

ANVR: hef de restricties op

15/09/2021

De ANVR wil de verplichte quarantaine voor ingeënte reizigers na terugkeer uit verre bestemmingen snel afschaffen. Door de hoge vaccinatiegraad is reizen weer ‘verantwoord’ zowel binnen als buiten Europa, stelt…

Staking winkels Schiphol

Staking winkels Schiphol

15/09/2021

Winkelpersoneel van Schiphol Air Retail legt woensdag tussen 12.00 en 16.00 uur het werk neer. Vakbond FNV, die de actie organiseert, zegt dat SAR probeert de lonen te verlagen en…

EasyJet verliest tarievenzaak

EasyJet verliest tarievenzaak

14/09/2021

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven heeft dinsdag easyJet in het ongelijk gesteld in het aanvechten van de sinds 2019 geldende tarieven en voorwaarden voor airlines op Schiphol. De…