Home / Luchtvaart / Meer passagiers Etihad, maar hoe staat het met de winst?

Meer passagiers Etihad, maar hoe staat het met de winst?

Meer passagiers Etihad, maar hoe staat het met de winst?

Etihad heeft vorig jaar zes procent meer passagiers vervoerd dan in 2015 en kwam uit op 18,5 miljoen. Of dit ook goede financiële cijfers betekent, heeft de Golf-carrier er niet bij vermeld.

De capaciteit, gemeten in zitplaatskilometers (ASK), van de maatschappij uit Abu Dhabi, groeide met 9 procent en het passagiersverkeer, gemeten in passagierskilometers (RPK), nam toe met 8 procent. De gemiddelde bezettingsgraad bleef gelijk op 79 procent.

Etihad gaat door een tijd van grote verandering. James Hogan, die tien jaar CEO is geweest, verlaat zijn post in de tweede helft van dit jaar. Hoewel Etihad naar buiten toe niets over de achtergrond van Hogans vertrek heeft gemeld, zouden volgens insiders de Arabische eigenaren ontevreden zijn over diens strategie van investeringen in buitenlandse carriers en het afsluiten van veel codehares. Zo zijn de deelnames in Europa, onder meer in Alitalia en airberlin, tot nu toe weinig succesvol geweest. Het heeft Etihad niets opgeleverd, behalve een verlies van 2,5 miljard euro.

Beste cijfers ooit
De vraag is daarom met welke jaarcijfers Etihad zal komen; publicatie daarvan wordt verwacht in april. Het resultaat over 2015 was met omgerekend 103 miljoen dollar, in vergelijking tot een omzet van 9 miljard dollar, relatief laag. En dat terwijl Etihad dat omschreef als “de beste cijfers ooit.”

Of er een koerswijziging komt bij Etihad, bijvoorbeeld door het verkopen van belangen, of het verminderen van het aantal codeshares, is nog niet duidelijk. In een verklaring vandaag zegt de luchtvaartmaatschappij dat de contracten met codeshare partners en equity partners vorig jaar 5,5 miljoen extra passagiers opleverden, een toename van 9 procent ten opzichte van 2015. Opnieuw is nog niet duidelijk of Etihad hier ook financieel mee op is geschoten.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…

8 november is de dag

8 november is de dag

18/10/2021

De Amerikaanse regering van president Biden heeft de dag bekendgemaakt dat de grenzen weer open zullen gaan voor iedereen die is gevaccineerd: over drie weken vanaf nu. En het lijkt…

Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…