Home / Luchtvaart / Meer luchtvaartpassagiers kiezen betaalde stoelkeuze

Meer luchtvaartpassagiers kiezen betaalde stoelkeuze

Meer luchtvaartpassagiers kiezen betaalde stoelkeuze

Steeds meer reizigers betalen om hun zitplaats te kunnen kiezen, blijkt uit een inventarisatie en analyse van CarTrawler. Het reistechnologiebedrijf berekende zelfs dat de betaalde stoelkeuze voor Ryanair 22,5 procent vormt van de totale omzet van alle extra diensten en producten die worden verkocht naast de vliegtickets.

Bij EasyJet steeg het aantal mensen dat koos voor betaalde stoelkeuze met zes procent na de lancering van de nieuwe website. Ryanair meldt een stijging van 23 procent in 2017 naar 50 procent in 2018. Spirit meldt een omzet van 131,8 miljoen dollar (115 mln euro) voor stoelkeuze in 2017, wat neerkomt op een gemiddelde uitgave per reiziger van 5,45 dollar (4,76 euro). Bij Wizz Air kiest 30 procent van de reizigers om te betalen voor stoelkeuze.

Bijna een kwart van de totale omzet
CarTrawler berekende de omzet voor betaalde stoelkeuze van Ryanair op tarieven die variëren van 4 tot 15 euro, met hogere tarieven op bepaalde vluchten. En ging daarbij uit van een gemiddelde uitgave van 7 euro per reiziger. Als 50 procent van de 130 miljoen passagiers kiest voor betaalde stoelkeuze, komt dat neer op 65 miljoen reizigers die zorgen voor een omzet van 455 miljoen euro. Wat neerkomt op bijna een kwart van de omzet door extra verkochte diensten en producten.

Volgens CarTrawler gebruikt Ryanair Labs geavanceerde methoden op het gebied van marketing, prijsstelling en technologie om de betaalde stoelkeuze aan de man te brengen. De klant wordt met kleurgebruik en interactieve veranderingen in prijs verleid om te kiezen voor de extra dienst en ervaart zo min mogelijk obstakels in het toevoegen hiervan.

Uiteindelijke kosten ondoorzichtig
De ondoorzichtigheid van de uiteindelijke kosten voor vliegreizen doordat steeds meer diensten en producten worden losgekoppeld van vliegtickets en de steeds meer geavanceerde marketinginspanningen van luchtvaartmaatschappijen om deze diensten direct aan de man te brengen, zorgt voor frustratie in de zakelijke reismarkt. Ook omdat niet alle productelementen via alle kanalen te boeken zijn, zoals die van Lufthansa.

Mariska Vogelenzang de Jong
Door: | mariska[at]zakenreis.nl
Mariska Vogelenzang de Jong werkt ruim 20 jaar als journalist en heeft als specialiteit nieuwe media en technologie. Voordat zij in 2018 bij Zakenreis is gestart, werkte zij bij uitgeverijen van tijdschriften en boeken op het gebied van reizen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Groene obligaties Schiphol

Groene obligaties Schiphol

03/04/2020

De Royal Schiphol Group heeft deze week ‘groene’ obligaties uitgegeven ter waarde van 750 miljoen euro. De uitgifte versterkt de eigen liquiditeitspositie ‘in deze buitengewone omstandigheden,’ zegt het bedrijf, onder…