
Delta Air Lines heeft bij fabrikant Airbus nog eens dertig vliegtuigen besteld van het type A321neo. De Amerikaanse partner van KLM en Air France heeft er vertrouwen in dat de markt de komende jaren volledig zal herstellen van de coronacrisis.
Met de nieuwe order komt de geplande vloot van Airbus A321neo’s bij Delta uit op 155. De eerste exemplaren zullen in 2022 in dienst komen. Delta heeft zich met de bestelling ook nieuwe milieudoelen gesteld. De neo is de jongste variant van de aloude Airbus A319/20/21 familie en aanzienlijk zuiniger in gebruik dan de voorgangers.
‘Airbus-vriend’
In tegenstelling tot de meeste Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen heeft Delta Air Lines veel Airbussen in de vloot. De carrier uit Atlanta krijgt in de Verenigde Staten wel eens het verwijt een ‘Airbus-vriend’ te zijn. Topman Ed Bastian ontkent dat steeds en wijst daarbij op het grote aantal Boeing wide-bodies van zijn bedrijf. In totaal heeft Delta nog steeds meer Boeings dan Airbussen in bedrijf.
Maar het feit is wel dat de orders van de afgelopen jaren vrijwel uitsluitend bij Airbus werden geplaatst. Behalve de nieuw te ontvangen A321neo vliegt Delta al met de Airbus A220, de A319, A320 en A321 – allemaal in het single aisle segment. In de widebodies zitten de A330 en A350 in de vloot.
De Boeings van Delta zijn verder van de oudere types 757 en 767. Een order voor Boeings paradepaardje, de 787 Dreamliner is nooit geplaatst en lijkt er ook niet te komen, want Delta heeft al gekozen voor de tegenhanger ervan: de Airbus A350. De grote vraag is met welke toestellen Delta de 757 en 767 de komende jaren wil vervangen. Zullen dat opnieuw Boeings zijn, of worden het Airbussen?
Foto © Delta

