Home / Luchtvaart / Massaontslag bij BA, bedrijf wil geen Britse staatssteun

Massaontslag bij BA, bedrijf wil geen Britse staatssteun

Massaontslag bij BA, bedrijf wil geen Britse staatssteun

British Airways wil 12.000 van de ruim 40.000 werknemers ontslaan. De vraag naar tickets is door corona minimaal geworden en het bedrijf zegt geen andere keus te hebben. BA wil geen steun van de Britse regering.

De CEO van BA, Alex Cruz (foto links), is in een brief aan het personeel heel stellig: “De laatste weken zijn de vooruitzichten voor de luchtvaartindustrie verder verslechterd. Wij moeten nu iets doen. BA is een sterke, goed bestuurde onderneming die in haar bestaan al vele crises heeft overwonnen. Deze moeten we ook doorstaan, zelfstandig. Er komt geen hulppakket van de regering en we kunnen ook niet verwachten dat de salarissen voor onbepaalde tijd door de belastingbetaler worden gecompenseerd.”

Begin deze maand stuurde BA al 36.000 mensen met onbetaald verlof (furlough). De Britse overheid nam daarbij de betaling van de salarissen over, tot het niveau van 80 procent. Bij BA werken rond de 45.000 mensen, omgerekend in FTE’s komt het neer op 42.000.

Het bedrijf heeft steeds gezegd behalve deze loonondersteuning geen beroep te willen doen op financiële ondersteuning van de staat.

IAG
Moederbedrijf IAG (International Airlines Group) zegt dat een programma van ‘herstructurering en ontslagen’ bij BA nodig is totdat de koopkrachtige vraag terug is op het niveau van 2019. Er wordt met bonden en de Britse overheid nog onderhandeld over de voorwaarden.

Onder IAG, ontstaan in 2011, vallen ook de Spaanse carriers Iberia en Vueling en het Ierse Aer Lingus. IAG is qua organisatie gelijkelijk verdeeld over Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Wat er nu bij Iberia en Aer Lingus gaat gebeuren is nog onduidelijk. Het lijkt erop dat Iberia wel zal aankloppen bij de Spaanse regering voor staatssteun.

UK uit de EU
Een complicerende factor is dat het Verenigd Koninkrijk sinds januari van dit jaar geen lid meer is van de Europese Unie. Spanje en Ierland zijn dat wel. Eventuele steunmaatregelen van de Europese Commissie voor de luchtvaart zouden van wel voor Iberia, Vueling en Aer Lingus, maar niet voor BA gelden.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…