Home / Luchtvaart / Massaontslag bij BA, bedrijf wil geen Britse staatssteun

Massaontslag bij BA, bedrijf wil geen Britse staatssteun

Massaontslag bij BA, bedrijf wil geen Britse staatssteun

British Airways wil 12.000 van de ruim 40.000 werknemers ontslaan. De vraag naar tickets is door corona minimaal geworden en het bedrijf zegt geen andere keus te hebben. BA wil geen steun van de Britse regering.

De CEO van BA, Alex Cruz (foto links), is in een brief aan het personeel heel stellig: “De laatste weken zijn de vooruitzichten voor de luchtvaartindustrie verder verslechterd. Wij moeten nu iets doen. BA is een sterke, goed bestuurde onderneming die in haar bestaan al vele crises heeft overwonnen. Deze moeten we ook doorstaan, zelfstandig. Er komt geen hulppakket van de regering en we kunnen ook niet verwachten dat de salarissen voor onbepaalde tijd door de belastingbetaler worden gecompenseerd.”

Begin deze maand stuurde BA al 36.000 mensen met onbetaald verlof (furlough). De Britse overheid nam daarbij de betaling van de salarissen over, tot het niveau van 80 procent. Bij BA werken rond de 45.000 mensen, omgerekend in FTE’s komt het neer op 42.000.

Het bedrijf heeft steeds gezegd behalve deze loonondersteuning geen beroep te willen doen op financiële ondersteuning van de staat.

IAG
Moederbedrijf IAG (International Airlines Group) zegt dat een programma van ‘herstructurering en ontslagen’ bij BA nodig is totdat de koopkrachtige vraag terug is op het niveau van 2019. Er wordt met bonden en de Britse overheid nog onderhandeld over de voorwaarden.

Onder IAG, ontstaan in 2011, vallen ook de Spaanse carriers Iberia en Vueling en het Ierse Aer Lingus. IAG is qua organisatie gelijkelijk verdeeld over Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Wat er nu bij Iberia en Aer Lingus gaat gebeuren is nog onduidelijk. Het lijkt erop dat Iberia wel zal aankloppen bij de Spaanse regering voor staatssteun.

UK uit de EU
Een complicerende factor is dat het Verenigd Koninkrijk sinds januari van dit jaar geen lid meer is van de Europese Unie. Spanje en Ierland zijn dat wel. Eventuele steunmaatregelen van de Europese Commissie voor de luchtvaart zouden van wel voor Iberia, Vueling en Aer Lingus, maar niet voor BA gelden.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….