
Malaysia Airlines is “technisch gezien” failliet. Dit heeft CEO Christoph Müller gezegd bij zijn eerste rede in het openbaar, een maand na zijn aantreden. De topman gaat om de airline te redden een grote herstructurering doorvoeren, waarbij onder meer 6.000 van de 20.000 werknemers hun baan verliezen.
“We zijn technisch bankroet. De neergang van de prestaties begon lang voor de tragische gebeurtenissen van 2014”, zei Müller, in een verwijzing naar MH17 en MH370. Malaysia Airlines (ook wel aangeduid met de ICAO-code MAS; IATA gebruikt de letters MH) zal ook een nieuwe naam krijgen, heeft Müller eerder gezegd. Welke dat is, is nog onbekend. Deze week krijgen alle werknemers een brief, waarin staat dat ze zijn ontslagen of mogen blijven. Zij die mogen blijven moeten in sommige gevallen lagere arbeidsvoorwaarden accepteren en krijgen een week om daar ja of nee op te zeggen.
De Maleisische carrier maakt al jaren verlies, een situatie die vorig jaar dramatisch verergerde door de verdwijning van vlucht MH370, met 239 inzittenden (het toestel is nog steeds niet teruggevonden) en het neerschieten van MH17 boven Oost-Oekraïne. Bij die crash kwamen alle 298 inzittenden kwamen om, onder wie 196 Nederlanders. MAS wordt sindsdien, met name in Azië, door veel reizigers gemeden. Christoph Müller is aangetrokken in een poging het tij te keren. Eerder was hij succesvol in het omturnen van de Ierse carrier Aer Lingus. Müller gaat ook de vloot inkrimpen en op minder bestemmingen vliegen.

